Fortfarande snö kvar!

De sista snöfläckarna på Øyfjellet för en tynande tillvaro...

_ _ _ _ _ _ _ _

Förresten, har jag visat vår mysiga veranda på Holmön (som stod klar i fjol)? Syrran köpte bräder och pappa snickrade. Visst blev den bra?!

En spegelblank sjö

Så här såg det ut längs Krutfjellvegen igår. Vackert, vackert!

Smällvarmt på jobbet idag - uppemot +30. Stön. Och inte är vi många som jobbar: en av tjejerna på kontoret, en lokalvårdare, en vaktmästare - och så jag. Samt två mattläggare som är igång med att byta matta i vårt magasin - den blivande myshörnan! Där ju också IKEA-soffan ska stå - fast än så länge ser den ut så här:

Informationsdisken är nu ihopskruvad och klar - och den blev jättejättebra!! Fast den syns knappt bakom alla möbler som står ivägen... (mattläggarna behöver svängrum).

Förresten, ett gäng vägarbetare är också på plats. Parkeringen utanför skolan ska asfalteras om, och idag har de kört fram och tillbaka med ångvältar. Jag hade alla fönster öppna för att inte storkna i värmen - men hade behövt hörselkåpor istället. Jädrar vilket liv de för, de där maskinerna! (och nu menar jag inte den lilla pyttegrävskopan som råkande fastna på bild)

_ _ _ _ _

Lika bra att passa på när jag nu sitter på jobbet och bloggar - och har en snabb dator. Här kommer en bildkavalkad från Byviken i helgen:

Till sist: så här såg det ut på kusinens ladugårdstak i fredags när han och familjen rensat och fileat abborre och kastat ut renset. Massa hungriga pippifåglar! Och gissa om de lämnade spår efter sig?! Massa fågelbajs...

Back in Norway

Nu är jag tillbaka i Mosjøen! Åkte från Holmön igår kväll och från Sävar tidigt imorse (mamma och Eva-Marie liftade till Lycksele och tog Malåbussen därifrån). Min plan var att hinna jobba några timmar under eftermiddagen, och jag gjorde i och för sig en avstickare till jobbet när jag kom till stan - men inte blev det mycket gjort... så jag fortsatte hem till mig och har packat ur alla väskor och tvättat lite kläder. Klar fördel med att bo i källar/suterrängplan: det var 27,5 grader ute när jag kom hem - men bara 19 i lägenheten. Skönt!!

Årets visfestival på Holmön slog publikrekord - över 2600 personer såg de tre konsertena! Vi besökte ju lördagskvällens konsert med Brolle som dragplåster (jag hade inte så stora förväntningar, men blev positivt överraskad - han var riktigt, riktigt bra). Massor med ungar stod framme vid scenkanten och en liten knatte ropade Bjolle, ja älskaj dej! så det ekade. Så sött! :) Och de andra artisterna var bra, de med.

Lördag natt efter konserten: lååång kö till färjan (fotograf: lillasyster). Och även igår: lååång kö till färjan. Jag frågade färjepersonalen i lördags hur många människor de fraktat ut, och den ene svarade med ett snett leende: Åt helvete för många... Kan tänka mig att det blev slitsamt för dem, även om allt manskap var inkallat och jobbade i skift. Vi hade tur när vi skulle iland igår - färjan hade gjort några extraturer tidigare på dagen, och vi behövde bara köa en timme. Men de som stod en bit bakom oss i kön fick vänta ytterligare en och en halv...
_ _ _ _ _

Mer om visfestivalen här. VK har rapporterat både i lördagstidningen och idag, men jag hittar inte de artiklarna på nätet.

Jag gillar verkligen mitt jobb och jag stormtrivs i Mosjøen, och jag ser fram emot att hugga i med allt jobb som hopat sig under sommaren (och att få IKEA-soffan på plats, den är levererad och står på en lastpall i biblioteket!!!). MEN: det känns inget vidare att lämna Holmön mitt i sommaren och veta att jag förmodligen inte kommer dit nästa gång förrän i oktober. Har redan beslutat mig för att jag ska ha längre semester nästa år, om jag så ska ta ut en vecka eller två utan lön!

Visfestivalen

Tänk att när semestern närmar sig slutet, då har man plötsligt en dag eller två för lite för allt det där man tänkt hinna med. Den där dagen för lite - visst vore det bättre om den inträffade i början av semestern?! Så hann man kompensera... :)

Idag började visfestivalen här ute - färjan gick flera extraturer igår, och idag har den i princip gått i skytteltrafik över Kvarken. Vi har inte varit på kvällens konsert - väntar till imorgon kväll där Brolle är dragplåster. Men vi cyklade en tur ner till Byviken nu ikväll för att se på folklivet - och kön till färjan. Den gick fullastad 22.45 och frågan är om resten får plats 00.30 eller om det kommer tarvas ytterligare en vända. Och än mer folk kommer det att bli imorgon kväll, efter sista konserten. Då är det skönt att man har tak över huvudet här ute på ön!

Färjan försvinner i natten...

Rätt mycket båtar i Byviken denna helg:

Årets första färskpotatis - som vi åt igår tillsammans med surströmming:
(eller nja... de andra åt surströmming, jag åt inlagd sill!)

Ogräsrensningen i jordgubbslandet lönade sig...:

Igår morse var vi ute och letade kantareller. Utan framgång. Istället prövade pappa sina krafter mot en stor sten i skogen. Mja... utan framgång där också! :)

Jättegetingbo som hänger ner från en grankvist vid vägkanten. Jag vågade inte gå närmare...

(förresten, roligt norskt ord: getingbo = vepsebol)
_ _ _ _ _

Maratondag imorgon: ska upp tidigt och plocka blåbär (har lovat ett par i byn att plocka lite, själva har de svårt att komma ut i skogen). Kl 9.00 ska jag sen vara på affären för att tillsammans med föreningens kassör gå igenom medlemsmatrikeln. Så ska vi hinna kränga syrrans silversmycken nere vid hamnen är det tänkt. Och imorgon kväll ska vi ju på konsert. Och däremellan nån gång ska jag hinna packa. Samt umgås med släkten.

Kanske bäst att lägga sig då... väckarklockan står på 06.15.

Gääsp! :)

Hänt sen sist?

Måndag:
Kulingvindar och regn som vräkte ner. 57 mm nederbörd på Holmögadd! Och jag åkte färja... skulle in till Umeå för att fixa en del - vänder ju tillbaka till Norge på måndag morgon och detta var sista chansen att proviantera inför avfärd. Mandelmassa, blockchoklad och en hel del annat... :) Jag stod naturligtvis ute på färjan - inte en chans att jag sitter inne i salongen när det gungar, behöver frisk luft och fri utsikt över havet - men jag var helt ensam på bakdäck. I stövlar och Helly Hansen-regnställ. Har man bott i Norge ett år är lite regn inget att gnälla om!

Tisdag:
Ut till Holmön igen med 11-färjan, tillsammans med syrran som kommit hem efter några dagar i Skellefteå, och moster med make som kört upp från Uppsala och stannar några dagar på ön. Mysigt att träffa dem!
Igår eftermiddag gick pappa och jag på blåbärsplockartur - jag törs nästan inte bege mig ut i skogen ensam efter att björnen siktats i krokarna... Men blåbären är sena i år och inte riktigt mogna än, dessutom verkar det inte bli så gott om dem. Men vi fick ihop nån liter i alla fall.

Onsdag:
Imorse var pappa, syrran och jag ute och skurade mattor! Fast i ärlighetens namn skurade syrran allihop... pappa och jag sköljde och assisterade. Härligt med lukten av såpa!

Mattor på tork:

Ikväll var jag, syrran och mosters make på byavandring i regi av Holmöns Båtmuseum. Åke Sandström berättade om gamla hus och gårdar - jätteintressant!
_ _ _ _ _ _

Jag har fått brev från norska tullen. De har godkänt min ansökan så jag får köra min svenskregistrerade bil i Norge ett år till! Hurra!!! Senast 2009-08-01 måste bilen (och jag) lämna landet. Vad som händer om jag skulle bli kvar ännu längre vete gudarna... men det är ett senare bekymmer.

Så här ser det ut i bagarstugekammaren där jag kamperat i sommar - nu har jag dock överlåtit rummet åt moster+make och flyttat tillbaka in i huset:

Och själva bagarstugedelen - fast det går inte att baka i ugnen längre för vi har monterat ner skorstenen. Syrran och jag har planer på att fixa och göra lite finare, men tiden går för fort... Nästa sommar?!

Väderleksprognosen tillsäger sol och högsommarvärme resten av veckan - härlig avslutning på semestern. Fast nog skulle jag gärna vara ledig nån vecka till... :)

Tavelsjön

Igår var vi till fastlandet en sväng - mamma, pappa och jag gjorde en utflykt runt Tavelsjön. Pappa var nyfiken på Svedjans kapell på sjöns östra sida. Och nu har han fått se det!

Jahapp. Idag börjar min sista semestervecka. Hu. Så fort tiden går!!

Vi får besök av moster+make imorgon (till fredag), och morbrors sambo på torsdag (till söndag). Kusin+fru samt hennes föräldrar kommer till ön i mitten av veckan (stannar ca en vecka, men de har eget hus) och dessutom får vi eventuellt uppemot 8 nattgäster under visfestivalen (bl.a. en tidigare kollega till mamma med familj - om vädret inte tillåter att de går med egen båt sover de över hos oss). Och så har jag en kompis som dyker upp på ons eller tors om det är spegelblankt på Kvarken...

Alltså finns förutsättningar för att även denna vecka kommer att svischa förbi! :)
_ _ _ _ _ _ _

Pappa och syrran var ute och plockade hjortron häromdagen (jag jobbade på affären...). Mmmmm!

En jämförelse

Häromdagen kom ett sms från en kompis - hon och hennes amerikanske pojkvän tänkte åka ut till Holmön över dagen och undrade om de fick hälsa på. Såklart! Och det är inte utan att man blir lite smickrad när de jämför Holmön med Catalina Island utanför Los Angeles! :)

Vi tog en promenad till Sörsundet och bron över till Ängesön. Sommaren när den är som vackrast...

Spegelblankt

... imorse när jag skjutsade ner syrran till färjan:

Jag vet, det ser inte särskilt trevligt ut med alla bilar som är parkerade på kajområdet, men Hamnföreningen håller denna vecka på att färdigställa en parkering en bit bort, till vänster om Båtmuséet (de röda byggnaderna i mitten av bilden). Sen ska det minsann bli fint!

Kalasväder hela dagen - på förmiddagen satt jag på verandan och solade med en deckare i handen (Minette Walters denna gång), men kl 11.45-15.00 var jag på affären och packade upp varor. Svetten lackade! Det drar ihop sig till visfestival (nästa helg) och redan nu börjar man bunkra för att ha mat så det räcker för alla som då invaderar ön...

På tur med båten

Äntligen - första gången i sommar som vi var ute med båten, alla fyra! "Båten", det är en gammal enabåt med tämligen klen motor. Men vi gillar den!! Och turen gick tvärs över Gäddbäckssundet till farbror med fru och barnbarn som bjöd på kaffe och tårta. Jag hade vilda planer på att bada, men det var k-k-kallt i vattnet så jag och syrran nöjde oss med att vada runt litet...

Cykeltur ikväll, till Bergudden (igen). Det blåste friskt (7 sekundmeter enligt sjörapporten) och vi satt och såg vågorna slå in. Sen fick syrran för sig att jag skulle agera modell... hm.

Varannandagsväder här ute - regn och dimma (!) igår, sol och fint idag, enligt prognosen regn med åska imorgon. Funkar inget vidare när man tänkt måla husvägg + flaggstång. Det blir aldrig tillräckligt torrt... Imorse satte vi fart och räfsade och fick undan resterande hö från åkrarna - mycket lättare att hantera när det är någorlunda torrt.

Och jag skyller på luftfuktigheten när det gäller de 300 (nåja, 295 - pappa ville smaka...) biskvier jag bakat till Hembygdsföreningen inför årets visfestival. Bottnarna blev jätteplatta och konstiga. Hmpf!!

För mycket av det goda?

Butiken här på ön är ju som bekant medlemsägd - och för att verksamheten skall gå runt är man beroende av frivilliga arbetsinsatser från medlemmarna. Det finns ett schema för sommaren med olika arbetsuppgifter - allt från att klippa gräsmattan utanför affären och packa upp varor till att städa och hämta/lämna post vid färjan. Det finns naturligtvis anställd personal också, men de har inte en chans att hinna med allt. Schemat funkar rätt bra (var och en fyller själv i när och med vad man kan jobba), men det finns såklart en del luckor i arbetspassen. Vi som sitter i styrelsen för HAEF (HolmöAffären Ekonomisk Förening) hjälps åt att få ordning på frivilligarbetet - och denna vecka är det jag som har ansvaret. Och det är här "för mycket av det goda" kommer in... Är det nåt jag är fullständigt värdelös på så är det att ringa runt och uppfordra folk att jobba - då känns det enklare att ta de lediga arbetspassen själv. Vilket innebär att jag och syrran höll öppet igår (söndagsöppet är det bara om det finns frivilliga som jobbar), körde post till färjan både igår och idag, att jag satt i kassan idag, ska packa upp varor imorgon förmiddag och imorgon kväll - samt förmodligen ytterligare någon dag senare i veckan. Till saken hör att jag tycker det är jätteroligt att jobba i affären!! Så det är alls ingen uppoffring. Men samtidigt är det ju en del annat jag tänkt hinna med innan semestern är slut... Nåja, jag får se till att tuffa till mig till nästa år! (samt kanske se till att ha mer än fyra veckors semester...)

Innan jag lämnade affären idag fick jag göra en räddningsinsats - en igelkott hade letat sig fram till ingångsdörren - och när den slog upp (förmodligen när jag gick ut med några tomburkssäckar) bar det sig inte bättre än att den lille krabaten kilades fast under dörren! Stackare. Så jag hämtade ett par handskar och bar honom i säkerhet i skogskanten. Och en stund senare var han borta, så han piggnade nog på sig. Men tänk så rädd han ska ha varit!
_ _ _ _ _

En av de saker jag borde se till att få tid med är att hjälpa pappa räfsa och frakta bort höet han slagit på våra åkrar idag. Det gäller att inte låta slyet få överhanden! :)

Vackert på havet när jag cyklade med posten till färjan vid 22.30-tiden ikväll:

Nä, bäst att sova - kl. 8.30 imorgon bitti ska jag vara vid färjan och lasta varor på affärens lastbil!

PS. På fastlandet har de E4:an - här ute har vi Ö4:an... :)

Regnbågen

Fick tyvärr inte med hela regnbågen på ett kort... men den är rätt imponerande i alla fall!

På Holmödagen igår målade Biggholm (Birgitta Holmberg) traditionsenligt en tavla som lottades ut. Jättefin, som alltid. Vi har haft turen att vinna två av hennes tavlor tidigare år - men det hindrade oss inte från att köpa ett gäng lotter i år igen! Vi vann dock inte... fast mamma vann en trasmatta på ett annat lotteri. Klen tröst!

Jag stod och sålde syrrans silversmycken, kakor (som jag bakade kvällen innan) samt böcker och lite annat smått och gott. Försäljningen gick rätt bra - jag hade lovat pappa de kakor och godis som blev över. Men han blev utan... :)

Tillbaka på ön

Jisses! Internetuppkopplingen härute på ön (via telefon) blir bara segare och segare. Försökte lägga ut nedanstående både igår kväll och imorse, men fick ge upp. Hoppas det funkar nu - tredje gången gillt! :)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Finväder i Malå i onsdags:

Jag är kär! I en katt! :)
Närmare bestämt i morbror+sambos svartvita charmtroll...

När mamma fileade strömmingen vi hade med oss från Holmön blev Kisse väääldigt intresserad. Och antagligen ganska putt över att hon inte fick smaka... :)

Desto kungligare behandlades hon av mig och syrran, när vi glatt makade på oss så att hon skulle sova gott på vår madrass. Att det ledde till att syrran hamnade utanför madrassen och delvis på golvet - det är smällar man får ta... :)

Dessutom är Martin & Ias hundar jättemysiga, de också - även om de inte kom med på bild den här gången. För att inte tala om att det är himla trevligt att hälsa på i Brunträsk (trots att hela nordskandinaviens bestånd av myggor samlats i byn - och letar sig in i husen trots stängda dörrar och fönster...). Och så var vi ju hos mormor på Tjamstangården både på onsdag och torsdag - på onsdag följde hon med till Brunträsk på strömmingsmiddag (därav fileandet på morgonen) och på torsdag gjorde vi en utflykt till hembygdsgården:

Våran romrom!

Vi kom hem till Holmön igår morse - och här har det regnat ordentligt medan vi varit borta. Över 20 mm. Det ostadiga vädret fortsatte med regn och nordostlig vind under gårdagen, men idag har vi haft soligt och fint - tur, med tanke på att det var Holmödagen idag (marknadsdag vid hembygdsgården). Fast nu ikväll har det börjat regna igen - för en liten stund sen visade sig världens häftigaste regnbåge, jag tror nästan aldrig jag sett en så perfekt båge som är så stark från början till slut. Har tagit en massa kort! Väntar dock med att lägga ut dem här, annars lyckas jag aldrig publicera det här inlägget innan midnatt...

Godnatt! :)

Frikst

Tog med mig termometern ut till bagarstugan igår kväll, av ren nyfikenhet. 11 grader. "Frikst", som min kompis i Sogndal skulle säga. Jätteskönt att kura under tjocka yllefiltar! Men k-k-kallt när man ska kliva upp... I morse stod väckarklockan på 06.10 - jag agerade postbud för affärens räkning och cyklade ner till morgonfärjan. Men i ärlighetens namn lade jag mig en stund när jag kom hem igen... :)

Upprepar proceduren imorgon - med att ställa väckarklockan tidigt, alltså. Vi åker iland med morgonfärjan - massa ärenden att fixa i Umeå, och sen kör mamma, syrran och jag upp till mormor i Malå och stannar där några dagar.

Inget mer bloggande förrän framåt helgen, således!

Kvällssol i Byviken:

Sea Jazz och paltkalas

I helgen är det Sea Jazz här på ön - och detta är en festival som förföljs av dåligt väder. Igår morse var det strålande sol och +25 - men idag blåsigt, grått och sisådär +12... Fast färjan var trots detta full av förväntansfulla festivalbesökare!

Jag jobbade på affären igår - jättekul! Och full rulle. Hoppade in även idag - och först skulle jag hämta dagstidningarna på färjan. Som var försenad på grund av sjögången. Gissa om öns alla nyhetstörstande läsare väntade otåligt när jag äntligen kom med tidningsbunten... :)

Från affären bar det av på paltkalas! Vi var väl ca 30 personer som inviterats till ett par på ön som startat denna tradition (för visst kan man nästan kalla det tradition när det är andra året i rad?). Gott och trevligt!! Men när många andra drog vidare till jazzkonsert vände vi hemåt. Jazz är inte riktigt min melodi...

Buhu! Mina favoritjeans - gamla och slitna (och sköna!) sjunger på sista versen. Mamma hävdar att det nog inte är lönt att laga. Och OK, jag måste nog hålla med, tyget är så tunt att det säger "ritsch" så fort man böjer på knäna. Skada!

Till sist syrrans pion som slagit ut i full blom - bara blommorna nu inte hinner vissna innan hon kommer hem från Skåne...

Väska på vift

Syrran åkte ner till Malmö igår, för att hälsa på en kompis med familj. Flyg till Stockholm, därifrån vidare med tåg. Men hon fick problem när en tant snodde hennes väska från bagagebandet på Arlanda! Eva såg henne ta en väska som var på pricken lik hennes egen, men tänkte att "ja ja, vi är väl flera som har likadana väskor" (tanten kollade t.o.m. på adresslappen, så hon verkade ju veta vad hon gjorde). Tjugo minuter senare var bagagebandet tomt. En enda väska snurrade runt runt - en ful röd skinnväska som inte alls liknade Evas. Men uppenbarligen hade tanten tagit fel... Och vad värre var - tanten visade sig vara tyska, och ingen visste vart hon tagit vägen. Flygplatspersonalen försökte nå henne på mobilen (som de hade numret till) men den hade hon stängt av. Syrran fick resa vidare med oväntat lätt bagage och ett besked om att de skulle skicka väskan direkt till kompisens adress i Malmö så fort de lyckats spåra den. Och jo - de har spårat den. Den hamnade i Hannover... Förhoppningsvis har den kommit till Malmö nu ikväll - om den inte kommit på avvägar i München där den skulle lastas om. Håll hårt i era grejor när ni ska ut och resa! :)

Jag håller mig på ön, jag. Fast pappa åkte iland över dagen - bra, då fick han köpa ett refillkort till min mobil. Där fanns 17 öre kvar att ringa för så det var verkligen dags att fylla på...

Har rensat ogräs idag. Lyssnade på Liza Marklunds Nobels testamente under tiden, men efter ett tag lade min CD-spelare av. Aaagh, måste köpa en MP3-spelare och det snart!!

Nu ser det bättre ut både på blom- och jordgubbsfronten:

Förresten, nån som vet varför min rhododendron ser så ledsen ut? Den har visserligen fler blommor än i fjol (då hade den en), men bladen är alldeles gula. Brist på nånting, kanske?

Mamma har tvättat idag - yllesockar, bland annat... :)

Nä, dags att krypa till kojs. I mitt fall i bagarstugan, där vi har en kammare som jag ockuperar sommartid. Bekvämare säng, och svalt och skönt. Jag sover med öppet fönster och har ungefär samma temperatur inne som ute. Typ 12-14 grader, med andra ord. Har två jättetjocka ylleplädar att komplettera täcket med så jag lider ingen nöd. Det är härligt! Det enda som är dumt är att jag fryser om händerna när jag ligger och läser... :)

(håller på med Karin Slaughters Faithless - spännande!!)

Ogräs

Inget regn härute idag heller. Som vanligt såg vi svarta moln över fastlandet - och fick ju rapporter om regn i Umeå - men inte en droppe på ön. Eller jo, två kanske. Men det räcker inte - det blir till att vattna blommor och grönsaker. Och inte har vi nån slang eller pump från brunnen heller (den skulle behöva vara flera hundra meter lång i så fall) så vi bär vattnet i hinkar. Inte min favoritsysselsättning, men det är bra motion i alla fall... :)

FÖRE: Ogräset frodas och ärtskidorna kämpar...

EFTER: Men jag har varit duktig - nu ser det inte så illa ut, eller hur!

FÖRE: Här har pappa och Eva sått flera olika sorters blommor.

EFTER: Ähum... jag letar fortfarande efter blommorna...

FÖRE: Jordgubbslandet har antagit en vädigt gräsgrön ton... ändå rensade jag sist jag var här (i slutet av april)

EFTER: Sakta i backarna! Jag har inte hunnit så långt! Har ju faktiskt semester... :) Återkommer med ny lägesrapport imorgon.

Håller tummarna för att vi hinner börja skörda innan min semester är slut!

Igår hälsade jag på en kompis och hennes barn - och lilla valpen Tindra som är familjens nytillskott. Tio veckor gammal, nyfiken, ivrig och otroligt charmig. Lite svår att fotografera då hon aldrig är stilla... :)