Time flies

Full rulle med massa folk i huset - inte mycket tid till datorn. "Inga nyheter är goda nyheter", brukar det ju heta. Har det bra och umgås med släkten! :) Möjligen blir det inga fler inlägg innan semestern är över - vi får se.

Höres! :)

Blixt och dunder

Det har som jag tidigare nämnt varit rätt torrt här på ön även i sommar. Totalt 8 mm regn sen jag fick semester, och heller inte mycket dessförinnan. Häromdagen började potatislandet ramla ihop, så igår morse satte vi igång nödåtgärder - pappa fick en vattenpump av vår kusin tidigare i sommar, och nu monterade vi hela anordningen för att rädda det som räddas kunde av potatisskörden. Det funkade riktigt bra! Även om vi förstås inte kunde vattna tillräckligt - så mycket vatten har vi inte i brunnen.

Man kan undra om det var vårt tilltag som triggade väderomslaget. Igår kväll kom nämligen REGNET. Och ÅSKAN. Det kom ett par försvarliga knallar och sen öppnade sig himlen. Imorse upprepades proceduren - denna gång med ett par blixtar och knallar rätt ovanför huset. Det skallrade i fönstren och var faktiskt ganska läskigt. Sen igår kväll har vi fått 25 mm regn - alltså en rejäl rotblöta. Skönt, även om vi klarat oss utan åskan.

Men nu skiner solen igen...!

Glömsk

Hm. Ibland går det lite fort i svängarna. Cyklade ner till Gäddbäck igår för att hjälpa pappa med att få iland laxfällorna som han nu dragit upp för säsongen. Tog med kameran, för i vanlig ordning tänkte jag dokumentera det hela. Hm. Icke då. Inte bara glömde jag att fotografera - när jag kom hem igen insåg jag att kameran låg kvar på en sten vid strandkanten... Bara att cykla iväg igen, i full fart. Såklart låg den kvar, det här är ju Holmön! :)
_ _ _ _ _

Idag blev det dubbla vändor i skogen. Pappa plockade hjortron, jag plockade blåbär. Hjortronen ligger nu i frysen, blåbären gav jag bort.
_ _ _ _ _

Fy, så fruktansvärt hemskt med bombdåd och skottlossning i Oslo nu i eftermiddag. Man fattar det nästan inte. Vi har kollat både svensk och norsk nyhetsrapportering och jag håller med dem som beskriver centrala Oslo som en krigsskådeplats.

Ett litet PS. SVT pratade med en norsk politisk reporter - sonen til mina hyresvärdar när jag bodde i Sogndal för tretton år sen. It's a small world.

Bak

Dagens resultat:

Bara 150 kvar tills jag är färdig - då har jag gjort 500. Men idag fick jag slut på ICA's Mörk Block - GRR. Finns ingen annan block-/bakchoklad som funkar lika bra!! Har nu provat ICA's Mörk Bakchoklad, men nejdå. Den stelnar inte som den ska. Kladd! Hittade inte rätt sort på ICA Maxi häromdagen när jag var i stan, nämligen - och butiken ute på ön är inte längre knuten till ICA. Så vad göra? Jag har ju lovat baka (till bl.a. Visfestivalen och invigningen av nya affär'n på ön), så det får helt enkelt bli kladdiga kakor. Men inte är jag helt nöjd, inte.
_ _ _ _ _

Vet ni? Den där Scribus-grejen jag gjorde i våras - den har jag låtit trycka upp som vykort! I en lite omarbetad version. Affär'n köpte 100 st - och nu har jag fått veta att de snart är slut så de vill köpa fler. Tjohej!! :)

Full fart

Söndag: Bakade 200 biskvier. Såg VM-finalen (damfotboll, för den som undrar) inklusive förlängning och straffar. Det blev rätt sent.

Måndag: Klev upp 05.15. Åkte iland med 7-färjan. Sprang gatlopp mellan butiker och annat. Några av de ställen jag var in på: Coop, Barnens Hus, ÖB, Åhlens, KappAhl, Fonus, BlixtSport, Stadium, ICA Maxi. Åt lunch med Marie - trevligt! Körde till Övik och åt middag med Ulrika, Tova, Eva och Sven. Också trevligt! Körde hem i ösregn mitt i natten. Kom till Sävar 01.15.

Idag: Klev upp 04.50. Åkte ut till Holmön med 6-färjan. Har pysslat med lite av varje under dagen, bland annat varit ute i skogen med pappa ett par timmar och plockat bär.

Nu: stentrött! Ska försöka se Morden i Midsomer innan jag går och lägger mig, men kanske jag bör se det stående - för sätter jag mig i soffan lär jag somna...
_ _ _ _ _

Såg (resterna av) en cykel på stan igår.
En förbipasserande liten kille: "Oj, titta pappa!"
Pappan: "Hm... ja... den har ju ett rejält lås i alla fall."

Hehe! :)

Heldag på Storstenögern

Idag har pappa och jag varit på Storstenögern, där vi tillsammans med de andra delägarna har städat ur vår gamla fiskebastu. Vi äger inte marken, bara stugan, och nu har vi bestämt oss för att sälja den till markägaren. Men inte utan att "rensa i röran", alltså. Vi hittade allt från gamla fiskenät till fotogenlampor, motorcykelglasögon och ett par kaffefat från Gustavsberg. Dessutom har både råttor och fåglar levt loppan därinne, så när vi fått ut allt gick jag över väggar och golv med såpa.

Före:

Efter:

Stenbumlingen som gett ön dess namn:

Pappa och jag tog båten från Gäddbäck och genom kanalen. Nu är det väl närmare 30 år sen den muddrades, och jädrar - det börjar bli grunt på sina ställen! Ett par gånger fick pappa helt sonika dra upp snurran ur vattnet och så fick jag ro. Kändes som om vi körde båt i ett dike, ungefär. Dessutom skrämde vi livet ur ett gäng fågelungar som simmade som dårar framför båten innan de kom på att de kunde dyka... :)

PS. Jodå, det regnade faktiskt idag! Inte mycket, och regnet drog bort efterhand (den översta bilden tog jag när vi åkte från Storstenögern på eftermiddagen, den nedersta bilden på väg dit imorse). Jag vaknade inatt kring 02.30 och hörde att det droppade från taken, så jag gick ut en vända och såg till att fylla upp alla hinkar och byttor. Man vet ju aldrig när det regnar nästa gång... :)

Stänga solen ute

Ha! Hopp om liv - ikväll tog det bara fem minuter att komma ut på internet!
Fast jag ska absolut kolla upp ditt förslag, Per. Nånting måste vi hitta på innan
vi får ett sammanbrott... :)
_ _ _ _ _

Idag har jag monterat rullgardiner i mitt och syrrans rum. Mörka rullgardiner utan ljusinsläpp. De gamla är ljusgula och släpper igenom... ja... det mesta. Och det är inte så lyckat när lilleman ska sova - därav mostertantes investering. Själv sover jag ju som ni vet i bagarstugan - i kammaren som har fönster som vetter in mot granskogen, så där är det hyfsat mörkt även utan rullgardin.

Nu blir det visserligen några dagar innan lilleman kommer hitut, men det är bra att
vara förberedd! :)

Måste bara visa er ett nytaget kort (det är hans mamma som plåtat). Rasmus-finast-i-världen!!!

_ _ _ _ _

Vi har också hunnit med en tur på havet. Favorit i repris - vi åkte till Uthälla. Jag och mamma
satt i solen och läste varsin deckare - pappa lade sig att sova på en hälla... :)

Vad kan man använda en gammal fisklåda från Gävlefisk till? Ett förslag! :)

Det är dock inte min idé, jag fick syn på den när jag var ute och gick igår kväll.
_ _ _ _ _

Fullmånen igår kväll:

Vackert... fast fasligt mycket mygg när jag stod och fipplade med kamerastativet
och mörkerinställningarna...

Segt

Alltså. När det tar dryga halvtimmen att komma ut på internet, då är man liksom sådär lagom less innan man ens kommit igång med att blogga... därför blir det ett kort inlägg innan jag loggar ut igen.

Har förresten lovat mamma att fixa en ny dator. En bärbar. Och med sån där bingel elller bongel eller dongel eller vad det nu heter. Nån som har ett bra tips? Behöver inte vara nån dunderdator/uppkoppling, bara det går att surfa en aning snabbare än i dag så är hon nöjd. Just nu har vi en uppkoppling via Telia modem på 50.6 kbit/s. Seeegt.
_ _ _ _ _

Tjohej! Idag blev vi färdiga med höräfsningen!

Vi fick faktiskt lite regn igår natt, 5 mm ungefär. Inte mycket, men alle monner drar som man säger i Norge. Enligt SMHI ska det visst komma mer på lördag. Vi får väl se...

God natt!

Ond bråd död

Sådärja. Drygt en vecka in på semestern har jag äntligen hunnit läsa ut den första boken! Som var ruggigt spännande. Det är första boken i en serie, och nu är det bara att fortsätta med nummer tre i den serien, för nummer två har jag redan läst - då den också kan sägas vara nummer sju i en annan serie jag redan betat av. Förvirrande? Jo, en smula. Så här är det: först läste jag The Grant County series, där barnläkaren/obducenten Sara Linton och hennes man, poliskommissarie Jeffrey Tolliver, är huvudpersoner. Det är sex böcker i den serien. Så snubblade jag av en tillfällighet över en ny bok med samma Sara Linton, inte som huvudperson men ändå. Denna bok fokuserar istället på poliserna Will Trent och Faith Mitchell. Och efter att ha läst den upptäckte jag att det var den andra boken i raden med detta radarpar. Därför har jag läst de två första böckerna i fel ordning, och ska nu börja på den tredje. Men när jag lusläser Karin Slaughters hemsida kan det se ut som att jag missat den allra första boken med Will Trent lik förbaskat. Böckerna har dessutom vid flera tillfällen olika titlar i USA och i resten av världen. Och serierna går som sagt in i varandra. Rörigt!! Men de är väldigt, väldigt bra. En del av dem finns på svenska också, om nån har lust att prova men inte vill läsa på engelska. Själv klarade jag inte av att vänta på eventuella översättningar... :)

Och för att spä på temat ytterligare har jag sett Morden i Midsomer ikväll. Är nästan böjd att hålla med syrran och svågern - den nye Barnaby är nog så bra som den gamle! Trodde aldrig det skulle funka utan John Nettles, men tji fick jag.
_ _ _ _ _

Idag trodde vi verkligen att vi skulle få lite regn. De mörka, regntunga molnen rörde sig snabbt ut mot ön och vi förberedde med hinkar vid alla stuprör. Jo tjena. Vi fick ungefär två droppar. Undrar om det ska bli en ny knastertorr sommar där man måste oroa sig för såväl bränder som att hela potatislandet faller ihop. Alltså, det är härligt med sol och värme men vi behöver regnet också!!

Pappa filéade några abborrar imorse också:

En liten gynnare som jag mötte häromkvällen:

_ _ _ _ _

Potatislandet, som än så länge håller torkan stången:

Solnedgång

Ikväll har jag cyklat till Bergudden och sett solen gå ner över Sverige. Eller ja, fastlandet då.

Det är enda nackdelen med att bo där vi bor på ön. Ingen kvällssol.
Men annars har vi det toppen!!

Annars då? Tja, jag kan konstatera att jag och pappa har heeelt olika dygnsrytm (fast det är ju ingen nyhet). När jag kom in för att äta frukost vid 8-snåret satt han och filéade abborre - som han fiskat imorse nån gång, när han ändå var ute och vittjade laxfällorna. Morgontidig herre. Å andra sidan, nu har han sovit i ett par timmar och jag har inte gått och lagt mig än. Tillsammans täcker vi in och är vakna på dygnets alla tider! Nästan.

Det här har varit en halvlat dag. Rensade ogräs bland ärtskidorna och i rabatterna, vattnade nyss nämnda odlingar, bakade en kaka till kvällskaffet - men annars har jag inte gjort så mycket nytta. Har bränt mig på ryggen (lär mig aldrig att första gången i bikinitopp ska man inte vara ute för länge). Och hunnit 100 sidor till i Karin Slaughter-boken. Som är skitspännande. Fast läsning blir liksom inte riktigt prioriterat, det är så mycket annat som ska hinnas med. Imorgon ska pappa börja slå åkrarna, så nu blir det ett par dagar med höräfsning. Hoppas det blir en aning svalare, man har blivit svettig bara av att tänka de senaste dagarna...

God natt! Nu tar jag min bok under armen och knallar ut till bagarstugan!

Båttur och marknad

Igår morse följde jag med pappa och vittjade laxfällorna. Inte ett liv. Det har varit lite knackigt med fångsten den här sommaren - en enda gång har han fått bra med lax, annars har det bara varit någon enstaka.

Men vädret var fint och jag njöt i stora drag! Dessutom hade vi med oss ett par trasmattor som vi passade på att skura. Eller - jag skurade, pappa sköljde. En väl inarbetad arbetsfördelning... :)

Igår kväll tog vi färjan över Kvarken och begav oss till Rasmus & co i Vännäsby. Kan inte få nog av lilleman, vet ni! Idag följde vi med honom och hans föräldrar på Vännäsdagarna - omfångsrik marknad med allt från samiska glödkakor till plastkrafs. Och så hade de tre gäddor i en damm, där man kunde gissa totalvikten och vara med i utlottningen av... ehh... det minns jag inte. Vi gissade i alla fall - vi förlitade oss på pappa fiskaren som kom med en kvalificerad gissning. Återstår att se om vi ens var i närheten.

Sen föll Rasmus pladask för en liten hund. En väldigt liten hund som går på batteri och som skäller och hoppar. Och hans mormor kunde förstås inte låta bli att köpa den åt honom. Känner jag svågern rätt lär han muttra över svärmor när det där ljudet börjar gå honom på nerverna... :)

Nu ikväll har vi åkt tillbaka ut till ön. Och vi hade tur! Färjan har avgångstid 17.30 - vi var tidiga och stod på kajen redan 16.45 (vi skulle handla en del på Coop* längs vägen och man vet ju aldrig hur långa köer det är där så vi tog till rejält - och så var det ingen kö alls). Då kom Öfararen fullastad med folk som skulle iland - och vände tillbaka ut till Holmön så fort de klivit av. Och vi ombord. Så vi fick åka i eget majestät - tre passagerare och två besättningsmän! :) Och kom alltså till Byviken innan färjan ens hade avgångstid från Norrfjärden. Ikke verst.

*sånt som inte finns på affären härute på ön

Bilderna

Problem solved! :)

Antingen klarar inte kortläsaren så stora kort som 4 GB, eller så är kortet (ett SDHC) för modernt för läsaren (som har närmare fem år på nacken). Oavsett vilket - när jag kopplar kameran direkt till datorn så funkar det! Enda nackdelen är att kameran drar batteri - det slipper man ju med en separat läsare. Nåja. Får väl leva med det...

I vanlig ordning är bilderna alldeles för stora för att datorn ska kunna hantera dem, så först måste de minskas ned (vilket jag gör i IrfanView) - trots detta tar det en del tid att ladda upp dem på bloggen, vilket gör att jag gallrat hårt (har tagit 250 bilder sen jag köpte kameran).

Har hunnit läsa tio sidor (i Karin Slaughters Fractured) medan jag väntat på tekniken. Men nu så! Här kommer bilderna som jag inte kunde lägga ut igår:

Spegelblankt i Byviken

Hur mås det?

Kalldamme och kvällshimmel

Blåklocka

Molnslingor

Gäddbäck - där jag träffade ormen (som dock inte ville vara med på bild)

... åsså Lilleman, såklart! :)

... som badade i sin lilla pool...

... och gungade så han kiknade av skratt...

... och åt morötter med HELA kroppen...!

Länge sen sist

Nej, jag har inte lagt ner bloggandet. Det har bara inte funnits tid de senaste dagarna. Sorry!

Men nu ska jag sitta här hela kvällen om det skulle behövas! Datorn är ju (som jag vid flera tillfällen tidigare har påtalat) inte direkt snabb, men det är ju bra att vi i alla fall har en dator. Dessutom har jag tagit med mig en bok som jag kan läsa i medan datorn kämpar med att ladda upp bilderna... :)

En olycka kommer sällan ensam, brukar det ju heta. Det upptäckte jag på lördagsmorgonen. Inte nog med fredagskvällens punktering - nu havererade kameran också. Grrrr.

Rejält blåsigt på lördagen - och prognoserna pekade på ännu hårdare vind under söndagen. Vi skulle hälsa på hos Rasmus & co i Vännäsby på söndag, och pep iväg med färjan redan lördag kväll för att vara på den säkra sidan.

Det blev en mysig dag med lilleman och hans föräldrar!

Måndagen tillbringades i Umeå, uträttandes en himla massa ärenden. Bland annat köpte jag ett nytt däck (himla trevliga och tillmötesgående typer på HB Däck, och vilken service sen!) - och en ny kamera. På CyberPhoto menade man att jag sannolikt slitit ut den gamla. Jaha, kanske det. Hur som helst hade garantin gått ut och att reparera den skulle kosta minst 1000:-. Det tog mig typ två sekunder att komma fram till att jag ville ha en ny kamera istället - en likadan som den gamla men den nya versionen med 16x optisk zoom och inbyggd GPS. Panasonic DMC-TZ20, om nån skulle undra. Och jodå, jag läste faktiskt igenom instruktionsboken innan jag satte igång att fotografera, inte illa för att vara mig! :)

Igår morse styrde vi kosan ut till ön igen. Sol och vackert, och av blåsvädret var det ingenting kvar. Med nästa färjetur kom Rasmus och hans mamma - de åkte iland igen i eftermiddags. Tänk, två dagar med lilleman - och jag är alldeles utsliten!! Jag är mäkta imponerad av syrran som orkar med. Alltså, Rasmus är världens gosigaste och gulligaste och finaste - men han är så kvick och livlig och har sån energi att det nästan tar andan ur en. Jag hävdar bestämt att när han börjar på dagis lär de få nyanställa personal... :) :)

Ikväll cyklade jag en tur till Gäddbäck och Sörsundet. Och kunde konstatera att pappa har rätt - det är världens ormsommar. Dels var det ju den där krabaten som sladdade runt på vår gårdsplan för ett par veckor sen, dels har pappa sett flera andra. Och nu, när jag skulle luta cykeln mot en sjöbod (stödet är kaputt) så fräste det till och en sicksackrandig rackare snärtade till med svansen och försvann in under nyss nämnda bod, bara en decimeter från där jag hade cykelhjulet. Jag bestämde mig för att cykla vidare istället...

Hm. Och här tänkte jag avsluta med lite bilder. Men tydligen är kortläsaren (en SanDisk från Clas Ohlsson) inte längre kompatibel med datorn. Eller så är det minneskortet till den nya kameran. Hur som helst - programmet bara hänger sig. Skit!

Så ni får tänka er blått hav, strålande sol och en mås som sitter på kajen.
Och en massa annat.

S-E-M-E-S-T-E-R

Sådärja, nu har ledigheten startat! Fast jag kunde hålla mig för skratt när jag kört halvvägs (var nånstans i skogen mellan Storuman och Gunnarn). Punktering. Och det regnade. Och bagage-utrymmet var proppfullt med grejer som jag var tvungen att plocka ur för att få fram reservdäcket. Och när det äntligen slutade regna kom knotten. Dessutom satt det punkterade däcket stenhårt fast - ända tills jag blev förbannad och ryckte till av alla krafter. Då jäklar!!

Skitig, blöt, svettig och knottbiten - men ganska nöjd med att klara det på egen hand.

Och nu är jag framme hos Eva & co, har fått grillmat (jo, det fanns rester - se kommentarerna till förra inlägget) och ska nu sova ett par timmar innan jag pallrar mig upp i ottan för att köra ner till Norrfjärden och ta första färjan ut till Holmön.