Barnarbete

... typ! :-)

Ivriga ungar skurade bänkar till bröllopsfesten på lördag. Kul när de vill hjälpa till!

Har passat barn nästan hela dagen. Underbara ungar, men ganska... ehh... energiska (omskrivning för "periodvis sjövilda"). Ganska sliten... men ikväll låser jag in mig i ladugården UTAN BARN och målar skyltar. Och sen i bagarstugan och sorterar godis till fiskdammspåsarna. Och imorgon ska jag och kusinens fru duka och pynta klart i logen. Alltid är det nåt... ;-)

Väderprognosen ser förresten mer lovande ut än den gjort tidigare i veckan. Håll tummarna!!

En groda

Lyckan är gjord. Medan storebror är i stan med sina föräldrar passar lillasyster på att leka med hans groda... :-)

Sen blomning

Nog brukar rhododendronbuskarna ha blommat ut innan slutet av juli, normalt sett? Nåja, trevligt att kunna njuta av dem nu! :-)

Affärens dag

Holmöns lanthandel är medlemsägd och överlever tack vare medlemmarnas ideella arbetsinsatser. I torsdags firade vi detta med fika, lotterier, tipspromenad och levande musik. Trevligt!

Bakfröken

Sötkorven ville hjälpa mamma att baka igår... :-)

Väderomslag

Visfestivalen hade tur i år igen - strålande sol i lördags! Igår däremot vräkte regnet ner ackompanjerat av hård vind. Men då hade nog de flesta festivalbesökarna hunnit iland. Tajming... nu hoppas vi bara på samma tur till helgen...! :-)

Mera puh!

Här går det i stadigt ökande tempo - bara några dagar kvar till bröllopet...!! Det bakas, lagas mat, fraktas grejer till logen där festen ska hållas, städas, förbereds... och så ska ju barnen tas om hand. Det sista inte minst. Vi roar dem så gott vi kan - och så får de hjälpa till där de kan. Häromdagen var Rasmus lilldräng när moffarn skulle köra bort lite hö:

Idag är han och hans föräldrar på fastlandet, för att bland annat träffa prästen, och jag tar hans om småtjejerna tillsammans med moffarn och moster Sonja. Jag och Lovisa har varit på affärn där hon köpte glass:

När vi kom hem slocknade hon - så även lillasyster... :-)

Puh!

Hektiska dagar, så bloggen har hamnat lite på undantag...

Här några bilder från i förrgår när Rasmus och Lovisa följde med mig ner till Byviken för att hämta mamman som kom med kvällsfärjan. Vi hann med en hel del på en timme... :-)

Finingarna

Nu har syskonbarnen kommit till ön! :-)

Idag har jag passat Cornelia ett par timmar medan resten av familjen var på båttur med moffarn. Mysigt! <3

Härligt på havet

... med pappa häromkvällen. Vi drog upp ankarna till laxfällan efter tidernas kortaste säsong (5 dagar) och sen fick vi ett par abborrar på nät. Sol och vågskvalp - kan det bli bättre? :-)

Vått

Kondens under frysen i kombination med korkmatta på golvet - inte bra alls. Men tack och lov har fukten inte trängt ner i trägolvet. Pappa har nu skurit bort den våta mattan och ersatt den med en masonitbit. Och jag har köpt droppskydd under frysen. Så nu borde vi inte få några fler obehagliga överraskningar just här i alla fall!

Nya gardiner

I vårt rum (ehh... rättare sagt det som en gång var vårt rum - syrrans och mitt alltså - och dessförinnan farmors finrum, numera familjen Johansson/Sjödins rum) har det hängt tunna vita gardinlängder från IKEA. De var jättefina när de var nya, men de har gulnat, en längd har fått en reva, en annan en rostfläck från elementet... så igår åkte de ut. Nu har jag hängt upp kappor som inte kan fastna i nåt och förhoppningsvis heller inte bli fläckiga. Tycker dessutom att de är rätt fina! :-)

Capella

Alltså, den nygamla skorven lämnar mycket övrigt att önska, men hon har då en fördel gentemot Helena Elisabeth: hon går mycket mjukare i sjön!

Effektiv Sävarkväll

Igår kväll hann jag: handla på Coop, tvätta två maskiner, diska, vattna blommorna samt packa ett antal kartonger med porslin och annat. Imorse packade jag frysvarorna samt fick in allt i bilen. Nu står jag på färjan med mina 15 kollin och väntar på avgång. Hann förresten sova fem timmar också! ;-)

Ett av inköpen på Coop. What?! Jag som trodde att jag köpte en helt vanlig Plopp...

På Kvarken

Rätt fin kväll också, även om det mulnat på. Står på Capellas däck, på väg iland. Fast bara som hastigast - åker ut igen med 8-turen imorgon. Ska packa och ta med en massa grejer från Sävar. Till bröllopet... jo, för om jag inte nämnt det förut så ska lillasyster nämligen gifta sig i sommar! På Holmön! :-)

Rossgrundet

Idag har jag varit på cykeltur till Rossgrundet. Trippmätaren har lagt av, men jag skulle tippa att det blev ca 2,5 mil t/r. Härlig dag!! Mörka moln över fastlandet men de nådde inte ut till ön - som det brukar vara, med andra ord! :-)

Har aldrig sett så mycket näckrosor förut - tog av mig skorna och vadade en bit ut för att fotografera... :-)

Ut till ön

Nä, det blev inte 16-färjan heller, utan den som går kl 18. Kände bara inte för att stressa. Fördelen med detta var att jag kunde vänta ut en liten paus i strilregnet och kunde packa i bilen utan att allt blev blött. Sen var det en annan femma att jag fick trä plastsäckar över det mesta när jag kom ner till Norrfjärden...

Hann en sväng på Mekonomen också, och fick hjälp att montera dragkroken (fästet har rostat ihop). Så då kunde jag montera cykelstativet och ta med cykeln! Flera av våra cyklar på ön är i så dåligt skick att det är bra att ha en extra.

Blött när jag passerade Skellefteå...

Massa packning... 18 kollin... :-)

Undrar när de ska bli färdiga med ombyggnationen av kajen...?

Sista

... Rosvikspromenaden innan ledigheten företogs i måndags. Då sken solen. Det har den inte gjort sen dess...

(det syns nog inte på bilderna, men det är mängder av näckrosor som är på väg att slå ut!)

Semester

Puh! Nu har jag semester! OK, egentligen från måndag, men jag har tagit ut lite komptid. Så skönt! :-)

Planen var att packa som en furie, åka tidigt och hinna ut till ön med 11-färjan imorgon. Men nä... jag orkar inte riktigt. Började ju som vanligt alldeles för sent. Så nu är jag 'halvpackad', fortsätter imorgon bitti och satsar på att åka ut med turen som går kl 16. Mycket bättre!

Ikväll har jag varit i Roknäs och hämtat ett skåp som lades ut till försäljning på Facebook. Nypris 1800, jag fick betala 300. Tycker bara det är så läckert! Om det sen passar in hos mig är en helt annan femma...

Mer Bjuröklubb

Vacker dag igår, om än en smula kall och blåsig. Vi gick ner till stranden bakom kapellet, och sen till Storsand. Avslutade med besök hos krukmakeri Björn Larsson (där jag hittade en äggkopp, hihi). Härlig helg!! :-)

Bjuröklubb

Så är vi här, i lotsutkiken på Bjuröklubb som numera fungerar som vandrarhem. Kära tremänningen Anki fyller 50 och har bjudit några av sina vänner att vara med och fira. Roligt att få vara med! :-)

Under eftermiddagen gick vi till Jungfruhällan och Jungfrugraven, sen har vi ätit gott, pratat, spelat spel, gått ut och fotograferat solnedgången... och nu har vi precis stupat i säng. Trevlig dag, men nu ska det bli skönt att sova lite!

Vackert

Nästan lite synd att lämna Holmön en så här fin dag... fast det blir nog en fin dag dit jag ska också! :-)

Full dag

Hm, det har inte varit så mycket lugnare idag... klev upp 06.15 och började baka biskvier. Hann ut och vattna, rensa lite ogräs samt köra en vända med trimmern framför bagarstugan innan det blev dags att göra fyllningen. Var färdig 12.50, då blev det en liten paus innan jag cyklade ner till Byviken och såg genrepet av Holmö sommarteaters uppsättning "Flyglarm - Holmön i krigets skugga". Vann biljetter men upptäckte att jag inte har möjlighet att gå på någon av föreställningarna - men blev inbjuden att komma idag istället. Vilken tur man har! :-)

När jag kom hem frostade jag av frysboxen som vi har stående i farmors kök. Kanske inte så smart på årets (hittills) varmaste dag, men den var rejält nerisad och dessutom skulle jag hursomhelst tömma den för att orka lyfta och få på plats ett droppskydd under den. Det visar sig att kondensen har förstört den gamla korkmattan, nämligen... men fukten har inte hunnit tränga djupare än så. Puh!

Nu funderar jag på om jag ska orka samla krafter och baka en kaka innan jag packar och stupar isäng. Färjan går 08.00, ska förbi i Sävar och duscha, sen göra ett par ärenden i Umeå - och så bege mig mot födelsedagsfirandet... :-)

PS. Kom en kraftig åskskur för en stund sen. Bara regn här - men uppe i byn har det tydligen haglat!!!

Kvällssol

... i Byviken. Vackert, men man blir attackerad av myggor så fort man stannar upp...

Gott

Färsk Holmölax. Så gott!!! :-)

Intensiva dagar

Puh, jag ligger minus på sömnkontot... kort natt efter biskvibaket, sen jobb i onsdags kl 8-19, sen hem och packa, sen köra till Vännäsby dit jag kom vid midnatt, sen åkte Eva & Rickard (+Cornelia) kl 04.15 igår morse med en släpvagnslast som skulle ut med första färjeturen till Holmön medan jag tog hand om storasyskonen (de vaknade inte förrän 07.15, jag vaknade däremot stup i kvarten, rädd att missa om de vaknade). Föräldrarna kom hem vid 11-tiden, jag var kvar till 13.30 (då hade vi också hunnit med picknick i lekparken), sen full fart till Sävar och packa mer grejer, springa genom duschen och så hasta ner till färjan och ut till ön. Blev en tidig kväll igår... däremot klev jag upp 06.15 imorse och är nu igång med att grädda biskvibottnar - inte hjärtformade den här gången, utan helt vanliga till visfestivalen. Imorgon åker jag iland med första färjan - ska på födelsedagsfirande! Återkommer om detta... :-)

Ljudböcker

Näe. Det här var ingen höjdare. Särskilt inte om man läst en riktigt bra deckare (av Karin Slaughter) precis innan - då framstår den här som ganska... banal. Den blev ju aldrig ens särskilt spännande! Fast Magnus Roosmann är helt OK som inläsare.

Nu har jag lastat ner två nya ljudböcker på spelaren - har visserligen vissa betänkligheter när det gäller båda men satsar på att de i alla fall är mer spännande. Dels är det Liza Marklunds sista bok om Annika Bengtzon, Järnblod (har vissa problem med huvudpersonen - jag tycker inte särskilt bra om henne), dels Camilla Läckbergs senaste, Lejontämjaren (samma sak där, Erica Falck är lite för självsvåldig och dumdristig för min smak - egentligen samma invändning som jag har mot Marklunds hjältinna). Nåja, jag testar! :)

I övrigt får det nog mest bli ungdomsböcker i sommar - i den mån jag hinner. Brukar ta med en försvarlig hög med böcker hem till Holmön, men de flesta tas med tillbaka olästa. Är liksom så mycket annat som ska hinnas med under de intensiva semesterveckorna...

Semester, ja. Inte riktigt än. Jobbar nästa vecka också (fast både denna vecka och nästa jobbar jag bara mån-ons). Snart, så! :)

Bröllopsbiskvier

Sådärja! Jag lovade syrran att baka hjärtformade biskvier till sommarens bröllop - och nu är de klara! Blev inte så tokiga... :) Fast det tog rätt lång tid, och i vanlig ordning var jag trög i starten - så jag var inte färdig förrän kl 01.30 i natt. Börjar känna av det nu... :)

Sommarkänsla

Fina dagar - och nu är sommarvärmen på gång!

Luktar gott från träd och blommor när man vandrar runt i Rosvik... :)