Advent

Bara tre veckor kvar tills jag åker till Sverige - jag har inte riktigt fattat att det snart är jul! Eller jo, går man på stan anar man det förstås, julhandeln har definitivt dragit igång. Jag är lite kluven - såklart att det är jättemysigt med julpynt och tomtar, och visst, jag tycker det är kul att ge och få julklappar - men kommersen tar nästan andan ur en (även om det är förhållandevis lugnt i lilla Mosjøen). Tänk om det i alla fall inte startade så himla tidigt - förra vändan jag var i Sverige (i början av oktober) hade IKEA redan börjat plocka fram julsakerna. Hjälp! Om trenden står sig blir det julgran till midsommar vad det lider... 

Nä, nu ska jag inte gnälla - utan plocka fram ljusstake och stjärna och fixa lite adventsstämning här hemma! :) Har dock beslutat att inte ta fram min lilla konstgjorda gran - den ska jag ta till jobbet istället så vi får lite julfint på bibblan.

Sen ska jag återuppliva gamla minnen - det går en MacGyver-film på TV ikväll! En gång i tiden var han min absoluta TV-favorit, men kanske har jag blivit för gammal. Det gick en film förra helgen också - då somnade jag nånstans mitt i så jag hann aldrig se honom rädda världen... Nåja. Jag har också planer på att se sista Pirates of the Caribbean-filmen i helgen, det blev aldrig av att jag såg den på bio. Nu läste jag visserligen en recension där storyn beskrevs som "tunnare än en plattfisk" så förväntningarna har avtagit något - men jag vill ju veta hur äventyret slutar! Och Johnny Depp är så suverän som Jack Sparrow att det förlåter ganska stora luckor i handlingen...

Dessutom har jag tänkt göra ett försök att baka biskvier med norsk marsipan. Den skiljer sig rätt betänkligt från den svenska mandelmassan - innehåller t.ex. mycket mer socker... så jag tänker blanda i mald mandel för att rätta till proportionerna. Om det nu funkar. Förra helgen bakade jag upp det sista av min medhavda mandelmassa, så nöden har ingen lag! Ett tag var jag inne på att be syrran skicka mer med bussen som går till Mo i Rana och så kunde jag åka dit efter jobbet och hämta. Men bussgods som går över gränsen är inte direkt billigt - jag kom fram till att om syrran köper ett rabattkort på bussen så blir det billigare per resa att hon åker med kollit än att skicka det på egen hand. Va!? Så jag får klara mig utan svenska förnödenheter fram till jul.

Håller på att sammanställa en inköpslista - det är en del jag tänkt få med mig tillbaka över gränsen... :)

Kommentarer
Postat av: Gunilla S

Ska du ta med de små läckra "bilderna" till granen också? ;) Kom på att det var ungefär exakt tre år sedan du fick granen (om det är samma), så då är det väl på sin plats att säga grattis igen. Skickade ett sms till dig, men vet inte om du har samma mobilnummer i Norge? Vi ses väl till jul hoppas jag! När kommer du till Örnsköldsvik?

2007-11-30 @ 21:26:20
Postat av: Jenny

He he... hockeyintresset är tämligen svalt i denna del av världen så jag har plockat bort allt pynt från granen - tror inte riktigt det skulle gå hem här... :) Preliminärt blir det en vända till Örnsköldsvik onsdag eller torsdag efter nyår - och jag räknar kallt med att vi hinner träffas!!

2007-12-01 @ 10:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0