Hemma igen

Problemet med att befinna sig norr om polcirkeln på vintern är att det är ganska mörkt... gjorde trots detta några fotoförsök vid halvniosnåret igår morse innan jag gick till litteraturseminariet (har fortfarande inte hittat mörkerinställningarna på kameran...):

image368

image369

Hotellet låg alldeles vid vattnet - måsarna skriade och det låg en omisskännlig doft av fisk i luften... kände mig som hemma med andra ord! :)

Seminariet var bra - erfarenhetsutbyte med utgångspunkt i "Gi rom for lesing!" - en nationell strategi för att öka läslust och läsglädje. Dessvärre var jag illa förberedd och så mitt lilla anförande gjorde nog inte nåt vidare intryck - men det var intressant att höra på de andra! (...och jag har insett att jag skyndsamt bör lära mig powerpoint...)

Tillbaka på jobbet idag, där vi under eftermiddagen och kvällen haft personalmöte kring den nya organisationen - nästa höst ska tre gymnasieskolor här i kommunen slås ihop till en. Det finns många åsikter både kring själva beslutet att slå ihop skolenheterna och kring förslaget på organisationsstruktur. Många har kloka och intressanta synpunkter, och frågan är om det finns något som är absolut rätt eller absolut fel. Och hur det kommer funka i praktiken vet vi ju inte än. Med sammanslagningen av de två gymnasieskolorna i Örnsköldsvik i färskt minne hoppas jag bara att det kommer fungera bättre här...

_ _ _ _ _ _ _

Vet ni, det mesta är en aning (eller ganska mycket) dyrare här än i Sverige - med ett lite otippat undantag: mandel. Här säljer butikskedjan Rema 1000 sötmandel på lösvikt för 39:-/kg!! Mamma har kollat hemma - det billigaste alternativet hon hittat hittills är 89:-/kg. Gissa vem som kommer ta med sig en rejäl påse över gränsen till jul...
Oj, bör jag skriva det? Är det lov att föra matvaror över gränsen eller kommer tullen att stoppa mig nu, månntro?? Det mesta är OK att ta med sig mellan länderna, t.ex. var det inga bekymmer med mitt flyttlass, så länge möbler och annat "bærer preg av å være brukt". Men det finns vissa lite knepiga restriktioner - det är t.ex. inte lov att ta med sig mer än fem krukväxter in i Norge. Hm! Spelar det nån roll om man har med sig tre, fem, sju eller för den skull 15 begonior, kan man tycka?
Bör nog kolla upp om mandel är med på nån svensk-norsk förbudslista... :)


Kommentarer
Postat av: Eva J.

För att inte ha hittat åt mörkerinställningarna har du tagit väldigt bra kort, som vanligt! :~)
Jag har ägnat en del av dagen åt PIRLS 2006-rapporten, om barns läsning internationellt sett... Mycket intressant. Sverige har backat från plats 1 till 7 sedan 2001. Inte så kul, men det är väl bara att bryta ihop och gå vidare, som någon sportstjärna sa... Eller "gå vidare", komma igen snarare. Det är antalet starka läsare som minskat, så då måste vi väl satsa på just läslust! Kanske har du några tips från konferensen du var på som du kan vidarebefodra?

2007-11-29 @ 17:42:54
Postat av: Jenny

PIRLS är något norrmännen gruvar sig för... de brukar hamna en bit ner. Har inte hunnit kolla än, hur det gått i år. Tips från konferensen: i en klass har man låtit eleverna lyssna på en ljudbok 15 minuter VARJE norsktimme, på en skola på Lofoten lockar man eleverna att bli läsambassadörer bl.a. genom att de får en exklusiv författarträff. Några klasser har fått i uppgift att förmedla läsupplevelser till yngre elever medan ytterligare andra har jobbat med att framställa egna böcker. Med mera - du ska få alla tips nästa gång vi ses, kanske har jag själv också kläckt några kloka idéer till dess! :) Har fått veta att det fortfarande finns projektpengar att söka, nämligen...

2007-11-30 @ 18:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0