Norrlänningar

Titta här vad jag snubblat över! Hm... OK... kanske en aning överdrivet, men visst finns det poänger... :)

TEMPERATUREN

Att norrlänningar är av lite hårdare virke än övriga svenskar, det är nog alla överens om! Deras förmåga att klara absolut mörker och kyla är något utöver det mänskliga. Läs och häpna...

+15°C
Det blir inte varmare än så här i Norrland, så vi börjar här...

När det är:

+15°C
Tar stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar.

+10°C
Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

+5°C
Malmöbornas bilar vägrar att starta. Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C
Vanligt vatten fryser. Vattnet i Torneälven blir lite tjockare.

-5°C
Folk i Skåne håller på att förfrysa. Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C
Gävleborna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C
Stockholmarna flyr till Kanarieöarna. Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C
Malmöborna dör av kyla och försvinner från jordens yta. Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C
Stockholmarna krackelerar sönder i kylan. Norrlänningen köar vid den lokala hembrännar'n.

-50°C
Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre väder.

-60°C
Torneälven fryser. Norrlänningen hyr en video och stannar inne.

-70°C
Den falska norrlänningen flyttar söderut. Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet inomhus. F21 drar ut på överlevnadskurs.

-183°C
Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar på att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C
Alla atombaserade rörelser stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra "Satan, vad kallt det känns ute idag".

-300°C
Helvetet fryser till is. Norrlänningarna är ensamma.

Temperaturen - jag som norrlänning måste naturligtvis kommentera vädret med tanke på ovanstående - ligger stabilt på +4°C här i krokarna. Snön är mer eller mindre borta, den mesta isen längs vägarna likaså. Så jag återinvigde mina (blankslitna) gympaskor idag, trodde säsongen var över för dem men icke. Betydligt skönare att gå i än allt annat jag äger i skoväg, och jag halkade inte en enda gång. Fast missförstå mig rätt, är det vinter vill jag hellre ha -10°C (dock inte -300°C!) och rejält med snö även om jag måste trampa runt i obekväma skor...

Och härifrån tillbaka till ett av mina favoritämnen för närvarande - det norska språket! Jag ska köpa en svibel imorgon. Jo, det heter så. SVIBEL. Finns i olika färger och till det facila priset av 15 kr. Vad det är? En hyacint!! :)

Kommentarer
Postat av: Eva J.

Jag får väl göra dig lite avundsjuk när det gäller kyla då... I morse (ca kl. 9) när jag skulle gå till jobbet var det strålande sol och -10 grader. Inte jättemycket snö (töade lite i helgen) men tillräckligt för att barnen ska kunna åka åklapp nedför kullen på skolgården här i Ullånger (har blivit rätt mycket isbana nu iofs i ärlighetens namn...). Å så jättefin rimfrost på träden förstås!

Jag noterar att smålänningar inte nämns i hårdhetsöversikten... skillnaden är kanske inte tillräckligt stor... ;~)

2007-11-21 @ 21:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0