Åter i Mosjøen

Varning! Långt och rörigt inlägg! :)

Slut på ledigheten. Kan meddela att resan hem gick bra (hm... nu är "hem" Mosjøen, förra veckan var "hem" Sävar/Holmön... kanske jag ska göra som en bekant föreslog, kalla det ena "hem" och det andra "hemhem"?). Jag tog mig utan större problem över fjället med sommardäck, även om det var snöslask på vägen mellan Tärnaby och Hattfjelldal. Temperaturen var som lägst nere på +2 så det var ingen is på vägbanan. I veckan ska jag dock be mekanikereleverna byta till vinterdäck på min bil... inte värt att utmana ödet ännu mer (hörde just av en lärare att det var -9 och snö här i tisdags!).

De sista bilderna från Holmön för denna gång:

Soluppgång i lördags:      

Nytt plåttak på vår lada vid Kalvdiket (pappa som fixat, såklart): 

Frost i gräset...:   Vår nya slipsten (också pappas verk):

HEMMA:

På väg över Kvarken:   Hejdå, Holmön! Vi ses till jul! :)

Och så färden över fjället, då... i Tärnaby har snökanonerna precis plockats fram inför vintersäsongen - här Ingemarbacken:  

 

Sträckan Tärnaby - Hattfjelldal - Trofors:
   
  

Idag har vi dragit igång ett läsprojekt i en klass men jag måste erkänna att jag inte var särskilt väl förberedd. Allt har gått väldigt fort och det har inte funnits tid att planera ordentligt. Dessutom fick vi timmarna koncentrerade till just denna vecka. Känns som att det varit bättre att få lektionerna utspridda över tid, kanske 2-3 timmar i veckan i en månad eller två. Istället för SJUTTON timmar på en och samma vecka... Hur undviker man att bli tjatig?? Målet är att väcka läslust och läsglädje men risken är väl att man kväver eleverna... Igår kväll var jag på jobbet några timmar och tänjde kopiatorn till bristningsgränsen - jag kom på att eleverna skulle få läsa en roman, men den går inte längre att köpa så nu har de fått varsitt kopierat häfte istället. Men var lugna, det är ingen tjock bok - Adressat okänd av Katherine Kressmann Taylor. Bara ett 40-tal sidor men vilken bok!! Läs den om ni inte gjort det än. Eleverna fick börja läsa den idag - med varierande resultat... en del hann hela boken, andra inte ens en sida. En och annan tyckte den var tråkig. Och en och annan att språket var för svårt. Hm, fast vilken bok jag än valt hade det väl blivit reaktioner.
Jag har pratat en del om läsning med dem, om vikten av att läsa skönlitteratur (bl.a. utifrån en suverän föreläsning med Bo Sundblad som jag lyssnade till i Stockholm i våras). De har fått tipsa om bra böcker de läst (och dåliga), och så har jag läst högt, dels inledningskapitlet i Harald Rosenløw Eegs bok Glasskår, dels Stig Dagermans novell Att döda ett barn (Å drepe et barn) som skrevs i samband med en trafiksäkerhetskampanj på 40-talet (suveränt bra). Eleverna var duktiga på att sitta och lyssna när jag läste, men annars lite ystra... för att de inte skulle få en överdos av läsning har vi också visat en film, Skruva den som Beckham, och ska diskutera kring den imorgon. Då får jag nog styra upp läsningen av Adressat okänd också, det är nog bara att inse att alla inte kommer igenom den så jag får kanske återberätta handlingen med hjälp av de elever som har läst hela, och så diskutera kring boken efteråt.
Mer då? Vi ska ha ett pass med källkritik på nätet/nätmobbing (finns ett utarbetat skolmaterial), jobba med tidnings-/tidskriftstext, bokprat på norska och engelska, läsa i och prata kring Rein tekst (ett häfte med korta texter utvalda för gymnasiet) - till detta finns en DVD och en tävling där eleverna kan vinna bl.a. bokpriser. Och så ska vi avsluta med en "skattjakt" där det gäller att hitta i biblioteket (föregås av en introduktion i bibliotekskunskap). Puh! Tror ni ungarna överlever? Och nånsin vill besöka bibblan igen??


Kommentarer
Postat av: Lisa Å

Hej!
Ja, du måste vara rädd om dig. Såg dig tyvärr inte då du var på skolan. I dag är både jag och Ville
hemma i förkylning. Då har man tid att kolla vad
du har för dig. Lät spännande med läsprojektet.
Lisa

2007-10-15 @ 15:52:46
Postat av: Marie

Det är nog ingen risk att du blir tjatig, för det var väl sjutton OLIKA klasser du pratade för? Inte sjutton gånger i samma klass, väl? Vilket blir "hem" och vilket blir "hemhem" i så fall?

2007-10-16 @ 20:04:15
Postat av: Jenny

Jodå, sjutton lektioner i en och samma klass... det, du! Dagens lektioner gick rätt OK, fick eleverna att visa ett visst intresse för biografier och de satt tysta som ljus när jag läste högt ur Fjärilen i glaskupan. Inte illa! :)
Hem - skulle nog vara här i Norge, då. Hemhem blir nog både Sävar och Holmön. Om jag inte skall instifta ett hemhemhem också??

2007-10-16 @ 21:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0