Min konstiga hobby...

Det är inte bara en som lyft på ögonbrynen och lite medlidsamt skakat på huvudet när de upptäckt min samling. Som består av äggkoppar. Närmare 800 stycken har det blivit på 20 år - startskottet gick hos mormor och morfar påskhelgen 1987. Och sen dess har det blivit allslags äggkoppar - i trä, porslin, plast, plåt, keramik... från världens alla hörn: Bali, Israel, England, Thailand, Island, Mallorca - you name it! Och Norge, förstås. Släkt, vänner och bekantas bekanta har glatt involverats och ombetts leta på sina semesterresor. En person var i Thailand men gick bet - hittade inte en enda. Då knyckte hennes sambo en i hotellrestaurangen... den är ful som attan men kul att ha!



Har dock inte tagit med mig samlingen till Mosjøen - den ligger nedpackad i ett antal kartonger under min säng på Holmön. Fast nu har jag fått ihop några stycken igen - framför allt är det syrran som är expert på att hitta nya och annorlunda äggkoppar åt mig (tuppen ovan till höger till exempel). Hämtade med mig en hylla när jag var i Sverige - den rymmer väl ett 40-tal så den ska nog räcka. Ett tag...
_ _ _ _ _ _ _ _ _

Bara för att förtydliga: det är en tjejkompis som kommer imorgon, om det nu rått något tvivel om det.
Det är inte så ofta vi äggkoppssamlande svenska singelbibliotekarier får herrbesök... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0