Sagotant

Äsch, jag hade tänkt koka knäck ikväll. Och frosta av båda frysarna. Men njäää... jag börjar med att blogga så får jag se sen... :)
_ _ _ _ _

Svensk Biblioteksförenings generalsekreterare efterlyser i en debattartikel att det satsas på skol-biblioteken, då många är undermåliga och saknar kompetent bemanning. "Biblioteken är en viktig byggsten för en förstklassig infrastruktur för kunskap", skriver han bland annat (nåja, lite floskelvarning, men han har en poäng). Och det jobbas inom skolbiblioteksvärlden för en förändrad syn på skolbiblioteken - de är inte dammiga bokförråd, utan en aktiv del av skolans pedagogik. "Læringsarena" är ett ord som ofta används i den norska debatten för att beskriva vår roll. 

Men jag misstänker att rätt många av eleverna på mitt jobb inte riktigt gör den pedagogiska kopplingen, utan ser mig som "den där sagotanten som kommer med saft och kakor". Hm. Har gjort tio vändor med "Kura skymning" och nästa vecka ska jag runt i (minst....?) fem klasser och läsa julberättelser (+tar med antingen knäck eller pepparkakor). Mig gör det inget om de ser mig som sagotant - de lär sig i alla fall vem jag är, hejar glatt på mig i korridorerna och kommer oftare till biblioteket än de skulle ha gjort om jag varit helt anonym för dem (inbillar jag mig). Kombinationen sagotant + svensk (=exotisk ...eller i varje fall excentrisk...) + flamsmaja funkar rätt OK! :)

Och efter jul är det tänkt att gymnasiebibliotekarierna i Nordland ska påbörja en kurs i pedagogik anpassad till yrkesrollen. Så kanske jag blir en god pedagog till slut??
_ _ _ _ _

Frisör- och hudvårdseleverna hade mode/make up-show i matsalen i eftermiddags. De var jätte-duktiga!! Jag försökte ta bilder, men eftersom jag fortfarande inte läst mig till inställningarna på kameran gick det inget vidare... fick till exempel knappt med modellerna...


_ _ _ _ _

Hjälp. Nu har några av eleverna kommit på att de ska hjälpa mig att hitta en karl. "Hur vill du att han ska vara, lång eller kort, ung eller gammal (oväsentligt), ska han vara rik (också oväsentligt), gör det nåt om han gillar motorcyklar och bilar, ska han hålla på med nån sport, ska han ha mycket muskler, vilken hårfärg ska han ha, gillar du tatueringar, gör det nåt om han bor i Bodø (ehh????), vad ska han jobba med, du vill väl inte ha nån som kör sopor (vaddå? vad han jobbar med spelar väl ingen roll), ska han gilla segling och båtar, gör det nåt om han har barn (nej), vill du ha en TV-slav eller en bokslukare eller inget av det, vill du ha ett partylejon (nej), är det viktigt att han är trogen (JA), du vill väl ha nån som är bra på att laga mat, jag känner förresten en kock, vill du träffa honom..."

Och så vidare. Och så vidare. Jag svarade bara på en bråkdel av frågorna och försökte byta samtalsämne. Inte lätt. Men det är ju delvis mitt eget fel, om jag bara sagt ifrån på skarpen skulle det nog inte varit lika kul. Men eftersom jag inte kan hålla mig för skratt och dessutom börjar slänga käft med dem så blir de ju ännu mer i gasen...

Puh. De satte till och med igång med att lägga upp en profil på nån av kontaktsidorna på nätet innan jag fick stopp på dem.... "Vad är ditt favoritresmål, vilken var den senaste boken du läste, vilken kroppsdel är du själv mest nöjd med (hallå!!), när är du född (det räknade de ut efter en stund eftersom de var på bibblan och sjöng för mig på födelsedagen), vilken ålder ska vi skriva att du letar efter, hur mycket tränar du varje vecka (usch då), vad vill du ha för alias, blir det bra med sexy_bibliotekar..." (herregud, här började det verkligen spåra ur)

Till slut tittade en av killarna upp. "Du tycker vi är ganska jobbiga, va?"

Hm. Tja. De är verkligen otroligt charmiga, men av och till hade det inte skadat med en stoppknapp... :)
_ _ _ _ _

Minns ni vad svibel är för nåt? Nehej. Hyacint!
Jag har köpt två, och väntar nu ivrigt på att de ska slå ut och börja dofta.
_ _ _ _ _

När jag förrättade dragning på dagens kalenderfråga (Hur högt är Sveriges högsta berg och vad heter det?) fanns bland annat följande extrakommentarer med på talongerna: "Biblioteket rocks!", "Jennys favorit" - och "It's hard to be humble when you're #1"... Jag har KUL på jobbet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0