Plusgrader

Varifrån kommer du? Och var var du i helgen? Hemma? Var det långt att köra?
Flera har frågat - här kommer svar:



Jag är född och uppvuxen på Holmön - ögruppen längst nere till höger som jag ringat in (fasen vad svårt att göra snygga ringar i Paint). När jag började första klass flyttade vi till Sävar - ringen snett ovanför Holmön. Pappa är från Holmön, mamma från Malå (som återfinns i ringen mitt på kartan, mot gränsen till Norrbottens län). Mormor bor i Malå - det var där jag var i helgen. Även morbror med sambo bor där. Moster med make bor i Uppland, kusin med fru i Halland (borde kanske haft en Sverigekarta...). Farbror med fru bor i Umeå (som jag inte ringat in men som ligger strax söder om Sävar). Så där. Nu har jag nog fått med det viktigaste. Nej, vänta!!!! Mosjøen är ju inte med!!! Längst uppe till vänster på kartan står det Norge. Mosjøen ligger till vänster om den texten, strax utanför bild (ni ser Mo i Rana ovanför, som ligger ca 8,5 mil norr om Mosjøen).

Avstånd Mosjøen-Sävar: 52 mil
Avstånd Mosjøen-Malå: 38 mil

(karta från www.vasterbotten.net)
_ _ _ _ _

Nu kämpar vintern desperat för sin överlevnad. Minus har blivit plus och nederbörden kommer som regn. Det är glashalt på (de mindre) vägarna och snödrivorna har bytts ut mot oceaner av slask. Huvva!! Ikväll när jag körde hem (jo, jag har bilen hela veckan, inte snack om att hinna med några långpromenader om jag ska bli färdig med allt innan jag åker till Sävar) så gick det OK ända tills jag skulle svänga in på min parkeringsplats. Fick möte och blev tvungen att stanna i uppförsbacke och släppa förbi den bilen. Sen var det kört. Började glida neråt, bakåt - var centimeter från att smacka i grannens bil. Ouäää... det finns en orsak till att man inte ska köra bil i dåligt väder, det hävdar jag bestämt!! Gjorde flera försök att komma uppför den lilla backen, men icke. Gled i sidled så fort jag petade på gaspedalen. Det blev till att backa och vända och köra ut på stora vägen, och så in på Hubrovegen från andra hållet (tur att det finns två infarter!). Jag var blötsvettig innan jag äntligen lyckades parkera, och en del väl valda ord låg på tungan (sådana om h-ete, f-n, jä-ar ni vet). Kan bli spännande över fjället på fredag om det här håller i sig...
_ _ _ _ _

Idag har jag fått beröm! Ställde fram ett fat med pepparkakor på lånedisken - de försvann i ett litet nafs. En av eleverna suckade belåtet och sa: "Det smakar precis som butiksbakat, fast bättre!" :)

Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Du kjører for sakte Jenny, hadde du kjørt litt fortere ville du vært kommet hjem og parkert før den andre bilen kom. Problemet løst;o))

2008-12-18 @ 21:25:43
Postat av: Jenny

Hm. Du har et poeng. Som vanlig. Jeg er litt for feig/treg på alle mulige områder...! :)

2008-12-18 @ 22:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0