Julstök

Jag sa innan jag åkte från Mosjøen att jag skulle lata mig och njuta av ledigheten så fort jag kom hem till föräldrarna. Men njää... det ligger inte riktigt för mig. Idag har jag hjälpt mamma med städning och julpyntning (pappa har åkt ut till Holmön för att se över huset, och syrran har jobbat delad tur, 06.30-11.30 + 15.30-21.00). Vi är inte riktigt färdiga men det är på rätt väg:

    

Jag har röjt och städat i "långgarderoben" också - husets största garderob där vi förvarar allt från kläder till tältsängar och resväskor. Och vet ni vad jag hittade? Fick en liten nostalgichock: PONTUS!!! Det enda gosedjur jag riktigt fäst mig vid - och inte lite heller. Under flera år var vi fullständigt oskiljaktiga - och det märks, för han är tämligen luggsliten:



Jonas Aslan Pontus Pilatus har jag för mig att jag döpte honom till, men be mig inte förklara varför för jag har ingen aning... annat än att Aslan säkert kommer från Narnia-böckerna.

Under syrrans lediga timmar mitt på dagen åkte vi in till Umeå en sväng: Coop, ÖB, Ica Maxi. Urk, vad det är mycket folk överallt! Jag har liksom vant mig vid takten i Mosjøen, det är betydligt lugnare där (även under julruschen). Vi handlade allt från vita julstjärnor (som mamma alltid har i köksfönstret) till revbensspjäll och 14 kakor blockchoklad. Jodå, jag hamstrade för framtida biskvier. Det blev sju kilo madelmassa också. Fast frågan är om jag inte bör köpa ännu mer innan jag åker tillbaka till Norge...? :)

Skjutsade ner pappa till färjan vid femtiden - här lägger den till i Norrfjärden:



Och så upptäckte jag att någon (av färjepersonalen, antar jag?) har pyntat i väntsalen!! Både julgran, julduk, adventsstake och julgardiner. Inte illa!

Väderleksprognosen utlovar kulingvindar och nederbörd med dålig sikt till imorgon kväll - så pappa kommer iland igen redan imorgon bitti, innan det eventuellt kan bli problem för färjan. Fast redan nu har snön börjat vräka ner... Mamma och jag ska en vända in till Umeå på förmiddagen (den sista innan jul, förhoppningsvis - i alla fall vad gäller att trängas i butikerna!). Det är några julklappar kvar att fixa... hoppas det inte blir trafikkaos.
_ _ _ _ _

Syrran fick en komplimang häromdagen, av en av pensionärerna på det äldreboende där hon jobbar: "Du är lika söt som äppelkaka!"

Visst var det fint sagt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0