Backe upp och backe ner

Jag har nog alldeles för stor respekt för backarna i Vefsn. När normalt folk tänker "dåligt väder - alltså tar jag bilen" så tänker jag "dåligt väder - bäst att lämna bilen hemma så jag inte kör fast nånstans". Vilket föranleder milt överseende huvudskakningar hos kollegorna... Men å andra sidan får jag ju motion när jag låter bilen stå, även om jag stöttar kollektivtrafiken emellanåt. Som idag. Jobbade över en halvtimme, handlade mat samt knatade en kilometer till busstationen - ändå var jag hemma kl 17! Norska arbetstider är icke alls dumma... :)

Gårdagsvädret:

 

(grannen nedanför måste ha världshistoriens mest väldokumenterade hustak
- det är med på nästan alla mina bilder...)

Fast det var rätt milt - dikena var nära att svämma över...:



Så till dagens språklektion:
firfisle = skogsödla
ss (spiseskje) = msk
løvetann = maskros
surstoffmangel = syrebrist
kjøttmeis = talgoxe
melis = florsocker
edderkopp = spindel
lysløype = elljusspår

PS. Apropå min ilskna kommentar häromdagen om kvällstidningarnas förkärlek för ordet "fiasko" så fort nån inte helt lever upp till förväntningarna: jodå, skidskytte-VM klassas som "fiasko" för svensk del. Så även det faktum att Carola inte gick direkt till schlager-final utan hamnade i "andra chansen". Aaagh! Tänk den dag det verkligen sker ett fiasko - hur ska de då beskriva det???

PS.2. Apropå ovan nämnda elljusspår: nä, jag har inte åkt skidor än. Tycker det är helt OK att åka, även om jag inte är nån våldsam entusiast - men ett krav är att det ska vara nästintill platt där jag ska vingla fram, min balans är inte beräknad på branta backar! Det här är tjejen som kan åka omkull av en vindpust... vilket pappa och syrran upptäckte för några vintrar sen på isen mellan Norrfjärden och Holmön. Två vurpor blev det om jag inte minns fel, trots att det alltså var platt som på ett vardagsrumsgolv. Har en känsla av att det kan bli pinsamt om jag ger mig ut i skidspåret med någon av kollegorna här i stan... hm.

PS.3. Dags för middag - har ni testat ungsrostade grönsaker nån gång? Jättegott - och enkelt. Skär morötter, rödbetor, potatis, rödlök och kålrot i lämpliga bitar, fördela i en ungspanna med lite olja, salt, peppar och timjan. In i ugnen, ca 20 min (200 grader). Rör om ett par gånger. Klart! Hittade några laxfiléer i frysen, så det blir ugnsstekt lax till - täck bottnen på en form med grovsalt, lägg på laxbitarna med skinnsidan ner, strö över riktigt med citronpeppar. In i ugnen! Vet inte hur varm den egentligen ska vara men strunt samma, laxen får samsas med grönsakerna... :)


Kommentarer
Postat av: Marie

Hej!
Det såg riktigt gott ut med de där grönsakerna. Måste vi testa! Kom just idag fram till att jag inte hunnit kontakta Eva och åka till Sävar. Hm... Nåja, jag gjorde 73 tim plus ett timplanejobb förra veckan, så det kanske inte är så konstigt att det blev fullt alla dygn. Nya tag! Ska i alla fall hinna till Sävar innan jag åker till dig! Förresten, fundera på om jag ska proviantera med mig några svenska ingredienser eller dylikt!

2008-02-19 @ 18:13:42
Postat av: Jenny

Proviant: om jag inte lyckas hitta Yes diskmedel får du gärna ta med en flaska! :) Fast jag har bara kollat två av butikerna än, kanske hittar på nån av de andra.
Du - 73 timmar är ganska mycket mer än heltid... jag är väl fel person att påpeka det, men: glöm inte att vila från jobbet emellanåt!!
Och så bra att det såg gott ut med grönsakerna - nu vet jag vad jag ska bjuda på när du kommer... :)

2008-02-19 @ 21:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0