Väder och vind

Jahapp, igår hände det igen. Svajig internetanslutning hemma - lyckades inte lägga ut nåt på bloggen. Nu sitter jag på jobbet, har tagit datorn med mig för att kolla om den funkar som den ska här. Jodå, alldeles utmärkt! Alltså är det i alla fall inte den det är fel på.

Nåja - gårdagens inlägg kommer här:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Jag upphör aldrig att fascineras över vädret och naturfenomenen här i landet. I natt var det full storm, jag vaknade flera gånger av vindstötarna mot sovrumsfönstret. Meteorologerna varnar för vindar upp till dryga 20 m/s idag, dessutom finns det risk för åska (!). Och i tillägg varnas för högt vattenstånd längs hela norska kusten, upp till en meter högre än vanligt. Och som om inte detta var nog så inträffade igår det största jordskalvet i norsk historia (i alla fall så länge mätningarna pågått) - det mätte 6,2 på richterskalan. Var? På Svalbard.

Idag är det en sån där varannantimmesväder-dag igen, med sol och snöstorm om vartannat. Har dock nöjt mig med att dokumentera när solen tittat fram... :) Kan inte hjälpa att jag fascineras av Øyfjellet. Fortfarande tycker jag att det ligger som en massiv vägg mitt i vägen - samtidigt är det imponerande, och emellanåt kan jag bli stående och fånstirra på det, närmast betagen. Märkligt.

image595

image596

(Gissa om eleverna skakar på huvudet när den konstiga bibliotekarien står med kameran i högsta hugg vid referensavdelningen och knäpper kort efter kort ut genom fönstret...)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Igår kväll åt jag middag hos en kollega. Jättetrevligt! Och så har hon världshistoriens charmigaste hund, en liten Sofus som hemskt gärna vill att man gosar med honom... :)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Det var gårdagen, det. I natt kom det ett par decimeter blötsnö och idag spöregnar det. Ackompanjerat av kraftig vind. Ska dock inte klaga, längre söderut har i stort sett alla fjällövergångar tvingats stänga och sportlovsfirare har blåst/snöat fast uppe på fjället. Och längs svenska västkusten har det uppmätts vindbyar på 39 m/s! Läskigt. Mer om ovädret här.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



Ny ommöblering i mitt lilla extrarum/kontor. Har flyttat bordet in i hörnet och tryckt ihop dator+skrivare till en mikroskopisk multimediahörna, och klämt in köpmansdisken vid den andra kortväggen, så nu får äntligen hela soffan plats. Observera den genialt placerade filmaffischen - jag har nåt trevligt att vila ögonen på när datorn jobbar långsamt och jag bara sitter och väntar... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0