På väg mot kusten

Nu har jag packat inför turen till Sandnessjøen - ska sova på hotell! Tror aldrig jag haft så många hotellnätter på så kort tid som efter flytten till Norge - det här är tredje vändan på ett knappt halvår. Seminariet börjar 10.00 imorgon och avslutas vid lunchtid på torsdag - blir lagom att köra hem, svänga förbi på jobbet och sen fortsätta norrut och hämta syrran.

Liksom i Bodø i november är temat "Gi rom for lesing!" och det blir erfarenhetsutbyte, föreläsningar m.m. Den här gången är jag inte tillfrågad att berätta om våra projekt på Vefsn vgs - kanske lite synd, nu vet jag ungefär vad jag skulle sagt förra gången... hmpf.

Imorgon kväll blir det utflykt - till det relativt nyinvigda Petter Dass-muséet i Alstahaug, med guidning och middag! Skam till sägandes vet jag knappt något om denne kyrkoherde från 1600-talet som dessutom var poet och kallades "diktarprästen". Eftersom han är en berömdhet här i trakten (och enligt mamma besjungen av Hasse & Tage!?) är det säkert på tiden att jag får veta lite mer.

Återkommer med rapport från Sandnessjøen med omgivningar senare i veckan! Förresten har stan utsetts till Nordlands fulaste, och tredje fulaste i landet. Hm. Jag har varit där två gånger förut, och mja... vet inte riktigt. Det ösregnade båda gångerna så stan var väl inte till sin fördel. Hoppas på fint väder imorgon (trots att meteorologerna inte antyder något sådant) så kanske jag blir positivare inställd. Hur som helst ligger stan otroligt fint alldeles ute vid havet - är man född på en ö är sådant av stor betydelse!! :)

Öar, förresten - läste just i senaste numret av Bibliotekaren (fackets tidning) att bokbåten Epos har räddats! Den hotades av nedläggning men politikerna vände efter massiva protester. Den trafikerar de tre vestlandsfylkena Hordaland, Sogn & Fjordane och Møre & Romsdal - och besöker små fjord-/kustbyar och öar med långa avstånd till bibliotek och kultur. Med drygt 160 stopp per år i 57 kommuner ger den många barn och unga tillgång till böcker och upplevelser de annars skulle varit utan. Ett argument för nedläggning har varit att båten spelat ut sin roll och bara finns kvar av nostalgiskäl (inget kunde vara mer felaktigt, både utlåns- och besökssiffror stiger!), ett annat att folk väl kan ta sig till närmaste icke-mobila bibliotek för att låna. Jo, hejsan. Som artikelförfattaren så klokt uttrycker det: "Men selv i vår internett-tid ligger de fleste øyene i havet." Svårt att förneka. Han fortsätter : "Og barn har små føtter. Det kan være altfor langt til nærmeste bibliotek-alternativ. Og kanskje viktigere: selv i vår tids skjerm-pregede opplevelseskultur er det noe helt annet å se ordentlig levende teater i en båt ved egen kai, enn en slapp sitcom på TV2. Det er like lite nostalgisk å kjøre bokbåt på Vestlandet i 2008, som det er å arrangere levende fotballkamper på Brann stadion. Selv om alle kampene kunne vært sendt på tv."

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: BIRGIT JOHANSSON

JENNY inte Hasse och Tage men Moltas Eriksson och Mosebacke Monarki i humorprogram för längesen Kommer inte ihåg namnen på de övriga i gruppen MEN ROLIGA VAR DOM
hälsar Mamma

2008-01-16 @ 15:55:46
Postat av: Jenny

Ojsan... ja, du vet ju hur mitt (selektiva) minne fungerar emellanåt... tur du håller koll på stordotra! :)

2008-01-17 @ 15:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0