Tillbaka i Mosjøen

Sådärja, nu är jag tillbaka i Norge! Åkte från Sävar vid sjutiden imorse, tog lunchpaus i Storuman och passerade gränsen strax efter kl.14. När jag passerade Tärnaby var det full snöyra och jag gruvade för Krutfjellet, men innan jag kom till Joesjö upphörde snöfallet och det var inga problem att köra. Fortfarande väääldigt lite snö i fjällen!

På CD-boksfronten: lyssnade klart på Erlend Loes Muleum (rekommenderas!!) och hann nästan igenom Sigbjørn Mostues Gravbøygen våkner (bra den med). Gjorde dock ett avbrott för att höra hur det gick för Charlotte Kalla i Tour de Ski... Har fått pengar av mamma och pappa till en MP3-spelare, bara jag nu får ändan ur vagnen, köper en spelare och lär mig föra över ljudböcker till den så ska det bli lyssna av när jag går till och från jobbet! Borde ju hinna i runda slängar en roman i veckan... :)

Jag har sagt det förr och säger det igen - det är otroligt vad mycket man kan lasta i en Skoda Octavia. Och då menar jag sedanmodellen, gudarna vet hur mycket som ryms i kombin! Ett urval av allt jag hade med mig över gränsen: Två ryggsäckar. Tre väskor och tre stora kassar med kläder och julklappar. En kartong med bl.a. blomkrukor och skidpjäxor (som jag otippat hittade i Sävar, jag var övertygad om att de följde med flyttlasset hit i höstas... hm). En kartong med bl.a. matvaror (primärt mandelmassa och blockchoklad). En frysbag. Ett däckstativ. En bärbar dator (nåja, den är väldigt platt). Samt en tresits-soffa (se bild nedan). Och så handlade jag en del matvaror både i Storuman och när jag kom till Mosjøen. Och ändå var bilen inte alldeles full. Fascinerande...

Besökte Örnsköldsvik i torsdags och virvlade förbi Parkbiblioteket/-skolan, Arkenbiblioteket, personalavdelningen på kommunen, en tidigare bibliotekskollega med make samt plockade upp två kompisar och körde söderut till Ullånger för middag hos en tredje kompis. Höjdardag! Även om jag bitivs hade andan i halsen... hann aldrig plocka fram kameran... :)

Blå Vägen och Riksveg 73:

   

image473

       

Gissa om det var snörök...? :)



(rätt praktiskt, då syns det inte hur smutsig bilen är -  jag hade tänkt spola av den i Sävar igår men det var kö på macken... ska leta rätt på en mack här i stan som har en helt vanlig tvätthall och ta en tur dit - vägarna längs norrlandskusten är rejält saltade och jag bara väntar på att allt saltet ska fräta sig igenom lacken...)

Och till sist den ovan nämnda soffan - ska erkänna att den förstås inte fraktats i monterat tillstånd utan i sisådär 50 delar eller nåt, men ändå! Det är mosterns gamla IKEA-soffa som jag ärvde när jag flyttade till Örnsköldsvik för nio år sen men som sedan några år stått i källaren i Sävar och som nu fått en renässans - kan vara bra att ha som extrasäng när jag får besök! Men ärligt talat - jag kom inte ihåg att den var så jobbig att skruva ihop... tänkte göra det lite snabbt men nu ger jag upp för ikväll. Har lyckats para ihop fel delar igen och igen och har just nu mest lust att kasta ut eländet genom fönstret... god natt!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Lycka till med soffan! Känner igen att det var mkt att passa ihop.
mostra

2008-01-05 @ 22:56:36
Postat av: Marie

Fick du inte nog av LEGO när du var liten?

2008-01-06 @ 01:12:31
Postat av: Tor Audun

Vi har da en praktisk vaskehall på skolen. Den bruker jeg. Så kan bilen settes inn på bil avdelingen over en helg f.eks til tørk. Perfekt.

2008-01-06 @ 11:45:11
Postat av: EvaJ

Tack för en mycket trevlig kväll i Ullånger. Ni måste komma hit fler gånger och mer ofta!
Lycka till med soffan! Jag gissar att monteringsbeskrivningen inte var en av de 50 delarna du fick med dig... ;~)

2008-01-07 @ 12:12:25
Postat av: Jenny

Kom ihåg att detta är tjejen som inte har mycket till övers för instruktionsböcker... så att jag inte har tillgång till en monteringsanvisning borde inte spela så stor roll! :) Jag har nu lyckats skruva ihop eländet - bara för att upptäcka att fyra ryggstödsdelar blivit kvar i Sverige... hmpf.

2008-01-07 @ 14:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0