Uppsummering

Onsdag-torsdag: ja, Sandnessjøen, förstås. Kursen var som sagt helt OK, även om inte allt direkt var riktat mot gymnasiet. En föreläsare pratade om tendenser i norsk samtidslitteratur - bra för mig som (ännu) inte vet så mycket om den! Flera skolor hade framträdanden - jätteduktiga elever, allt från lite blyga sjuåringar till mer självsäkra högstadieelever. 
Besöket på Petter Dass-muséet var en höjdare! Inför millennieskiftet utsågs "tusenårsplatser" runt om i Norge. På nationell nivå utsågs Eidsvoll (där landets grundlag utarbetades och antogs den 17 maj år 1814), för Nordlands del blev det Petter Dass-muséet i Alstahaug.
Alstahaug är en gammal plats - vissa arkeologiska fynd tyder på att det bodde människor här så tidigt som på 800-talet. Kyrkan är från 1100- eller 1200-talet. Petter Dass levde 1646-1707 och var kyrkoherde i Alstahaug från 1689 fram till sin död, och en mäktig man. Han kallades "diktarprästen" och skrev bl.a. Nordlands Trompet. Han gjorde om texterna i katekesen till sånger för att folk lättare skulle kunna lära sig dem. Endast en av hans böcker trycktes under hans livstid, men har senare kommit ut i hundratals upplagor.
Det nuvarande muséet är helt nytt och ritat av arkitektkontoret Snøhetta. Man har sprängt in muséet i berget, och har en planlösning som gör att man kan se rakt igenom muséet och ut mot havet. Fascinerande konstruktion... det var dock beckmörkt när vi var där, så jag får nog göra ett nytt besök framåt våren!

Från muséet:

 

Väl hemma från Sandnessjøen blev det en snabb vända till jobbet innan jag hämtade syrran i Mo i Rana - så kul att få besök!!

Fredag: jag jobbade på förmiddagen - vid lunchtid kom Eva, som gått från Kulstadlia utrustad med karta. Inga problem att ta sig till skolan, men väl där visade det sig svårt att lokalisera bibblan... och det ÄR dåligt skyltat, för mig tog det väl nån månad att inse vad som var huvudingång och framsida på bygget!
Vi lämnade jobbet och gick på tur - upp till TV-tornet. Hem, fikade lite, liten tur runt de övre delarna av Kulstadlia, sen ner på stan och middag på Gilles restaurang. Kvällen tillbringade vi i TV-soffan, såg Dalziel & Pascoe (deckare) men vi slumrade till båda två och fick slå våra kloka huvuden ihop för att räkna ut vad som egentligen hade hänt... hm.

Systrar på tur på Dolstadåsen:

 

... och Kulstadlia:

     

Lördag: Morgonpromenad runt (delar av) Kulstadlia, sen tog vi bilen ner på stan. Vandrade i butiker i några timmar... tänkte fika på café men tänkte om, köpte ingredienser och åkte hem och fixade våra egna bakelser! 
Ägnade kvällen bl.a. åt Shrek 3 - tänk att man kan bli så förtjust i ett träsktroll... :)

Söndag: vi gav oss iväg vid 8.30-tiden imorse, ner till Trofors och därifrån via riksveg 78 til Tärnaby. Det snöade nåt fruktansvärt de första milen och det var säkert en decimeter snömodd på vägen - så det tog tid... men ju längre upp på fjället vi kom, desto bättre blev vädret. Framme i Tärnaby åt vi lunch på fjällhotellet innan syrran satte sig på bussen. Och så hann jag göra ett fynd (på Statoil av alla ställen): ett par vattentäta gympa/vandrarskor med rejält grepp och inbyggda dubbar - nu ska det väl inte vara några problem att ta sig till jobbet?! Förutsatt att de inte ger mig skavsår, förstås...

 

På vägen hem igen stannade jag och fotograferade här och där (inte oväntat?). Omvägen via Gränslöst Köpcenter i Umfors får bli en annan gång, jag kom fram till att det var bättre att komma sig över fjället i dagsljus. Har förresten börjat fundera på om jag inte borde montera extra strålkastare på bilen, vintertid vore det nog inte så dumt. Fast nu blir det snabbt ljusare så det får vänta till nästa vinter...

image508

     

Och nu ikväll står disk och tvätt på programmet - om jag inte fastnar i TV-soffan... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0