Plogbilen

Kvart i sex imorse var jag ute och skottade snö. Det har kommit sisådär två decimeter sen igår eftermiddag - nu ligger temperaturen kring noll och det regnar (fast det håller på att övergå i snö igen). Blytungt att skotta med andra ord. Och snön fastnade på spaden så jag höll på att bli tokig. Fast det var inte det mest irriterande. För det var plogbilen. Min bil står parkerad på en liten uppfart, så att jag får backa ut på vägen. Precis när jag skottat bakom bilen för att ha fri väg ut, kom plogbilen dundrandes förbi och vips hade jag en stor vall bakom den. Jaja, det var ju bra att vägen blev plogad - bara att hugga i och skotta bort vallen. Precis när jag var klar kom plogbilen ett varv till. Ny vall. Ny vända med spaden. När plogbilen kom för tredje gången började jag allvarligt fundera på om det var Dolda kameran... Men vad göra?? Min bil har såpass lågt underrede att jag vågade inte chansa på att backa över vallen. Så jag fick skotta lite till. Gissa om det blev bråttom sen att duscha, slänga i sig frukost och köra till jobbet?! Fast jag blev bara fem minuter försenad!

En gång i tiden hade jag utsikt över skolans parkering och den byggnad som hyser fordonsutbildningen. Numera ser jag ingenting...

image652

Marie ringde precis från busstationen i Umeå - när hon köpte biljett till Mo i Rana sa de att "ja, om du kommer så långt, vägen är avstängd". Och mycket riktigt - fjällövergången via Umbukta (E12) är "stengt på grunn av uvær" enligt Statens Vegvesens hemsida. Men förhoppningsvis ska den väl ha öppnat innan bussen kommer dit upp i eftermiddag! Ganska snopet för oss annars...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tjohej! Nu har Umbukta "åpnet for fri ferdsel"! Skönt. Annars hade Marie fått kliva av bussen i Tärnaby så hade jag kört över Krutfjellet och hämtat henne. Där har vägen varit öppen hela tiden...

2008-03-06 @ 10:46:23
Postat av: Mamma

Hoppas bara att vägen är"åpnet for fri ferdsel"även på tisdag,det lär väl inte vara lönt att ta med en spade,eller??

2008-03-06 @ 11:06:12
Postat av: Jenny

Njaa... att röja E12:an över Umbukta medelst spade är nog inte att rekommendera... då hinner du knappast fram innan påsk! :)

2008-03-06 @ 15:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0