Julkortsvackert

På dagens "att göra"-lista:
- Städa
- Baka 200 biskvier
- Tvätta & stryka kläder
- Gå en promenad

Promenaden fick första prioritet. Som att vandra i ett julkort... till TV-tornet (förstås). Lät bilen stå och gick ända hemifrån - men glömde stegräknaren. Var ute i tre timmar ungefär, så det blev ju några kilometer. Insåg när jag stod uppe vid tornet att jag borde haft med ett ombyte - kände hur den svettvåta tröjan frös fast på ryggen... Blir jag inte förkyld nu är jag nog en riktig krutgumma! :) 
Invigde förresten min yllehijab idag (den där Estlands-luvan, alltså). Varm och skön!!



     

     

Biskvierna? Jodå, de är på gång:

   

(ja, jag vet att ugnsluckan är i behov av rengöring... ska fixa det... snart!)

Städningen? Hm. Jag har i alla fall skakat mattorna... räknas det??

Strykningen? Tvärnit. Högen med kläder som ska strykas växer. Strykbrädan står i stort sett alltid framme - ifall lusten skulle ramla över mig. Men det gör den nästan aldrig...
_ _ _ _ _

Har kommit på en sak till på min "ska ha"-lista. BILEN, förstås!!! När jag väl insåg att det nog var dags att byta min älskade smaragdgröna Skoda (det var fler och fler saker som krävde åtgärd, och kan man inte fixa själv rusar kostnaderna iväg...) - så började jag kolla bilannonser. Hade tänkt mig en lite nyare begagnad bil - Skoda Octavia förstås, inget annat var aktuellt. Men se, det fanns ju nästan inga begagnade Skodor i omlopp! Folk är helt enkelt för nöjda med dem och vill inte sälja! (det var i alla fall min slutsats) Men så ringde pappa och sa att Motorcentralen i Umeå hade kampanj - ett begränsat antal nyproducerade bilar till kanonpris.

En NY bil? En HELT ny bil?? Det tog inte lång tid för den tanken att få fäste... :)

Så en helt ny bil blev det. Nästan exakt som den gamla - men med luftkonditionering, CD-spelare och antisladdsystem. Och stormblå - färgen är inte oviktig! (i alla fall för oss tjejer) Minns fortfarande mammas kommentar när jag kom hem med den förra. Det första hon sa var "Den hade varit ännu finare om den varit blå". HMPF!!! (men jag tror minsann hon gillade den i alla fall... eller hur??) Kanske det inverkade på mitt färgval denna gång? Njää... jag älskar blått i alla lägen, så det hade nog blivit en blå bil hur som helst!



Återstår att se hur länge jag kan behålla denna min drömbil. Blir jag kvar i Norge efter nästa sommar (och ärligt talat, det lutar åt det hållet) så sätter tullen stopp. Måste ut med bilen ur landet innan 1/8 -09. Eller betala omregistreringsavgift på gudarna vet hur många tusen. Men den dagen, den sorgen. Än så länge är det bara att tuta och köra! (för tillfället utan att ruinera sig, bensinpriset är nere på dryga tian nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0