Det gäller att passa på...

... när vädret är fint - så förmiddagen tillbringade jag utomhus!
Till fots, förstås, för bilen är saligen hopfrusen:



Jag hittade en stig ner genom Kulstadlia (och en annan när jag skulle tillbaka upp igen).
Mysigt att hitta alternativa vägar nerför backen! :)

     

Nordlandsbanan ringlar sig fram genom landskapet:



   

Jag gick ut till Halsøya - med utsikt (västerut) rätt in i fjällväggen...
Observera båten (=den vita pricken) längst ner i bild - då förstår man att fjället är ganska högt!



Fast tittar man norrut ser man istället Kulstadlia:



... "mitt" hus syns inte på bilden ovan, jag bor lite längre till höger.

 <- ... ungefär i mitten av den här bilden, med andra ord! :)
_ _ _ _ _



Holmöns Båtmuseum har gett ut en serie vykort med motiv av fotografen Bertil Ekholtz.
Jättefina! När jag var på Holmön tidigare i höst köpte jag några som visar postförarnas slit över Kvarken samt sälfisket, och har nu ramat in dem och hängt dem på väggen. Visst blev det fint!
_ _ _ _ _

Igår köpte jag en kjol! Jag föll direkt, men har fortfarande inte riktigt kommit fram till om den är fin eller gräslig... Nåja, det var 70% rea och jag betalade bara en dryg hundring, så jag går nog inte i konkurs oavsett... :) Den är en "häxkjol" eller hur man nu ska beskriva den; med taggig fåll och lager-på-lager. Och ganska genomskinlig. Ehhh... och just det sista är jag mycket tveksam till - jag har inget som helst behov av att visa benen...


_ _ _ _ _

Är det nåt fel på mig? När man kollar t.ex. Expressen på nätet verkar det som att några av de viktigaste nyheterna handlar om Idol, Bonde söker fru, Dansbandskampen samt Stjärnor på is. Jaha. Jag såg nåt enstaka avsnitt av Idol för några år sen (när Daniel från Umeå vann), Bonde söker fru har jag aldrig sett och Stjärnor på is såg jag första avsnittet av. Och det räckte. Dansbandskampen - nä tack. Och inte har jag sett de övriga talangtävlingar och dokusåpor som går på var och varannan kanal. Inte på norsk TV heller - här finns bl.a. Jakten på kjærligheten, Charterfeber och Skal vi danse (som i Sverige förstås heter Let's dance). Jag vet inte vad det är, men jag får liksom mest ont i magen av sådana här program. Nu är det antagligen torrbolls-varning på mig, för jag vet ju att jättemånga gillar de här programmen, men ändå. Tacka vet jag BBC-deckare och Parkinson! Och Men in trees... :)

(OK, skall erkänna att jag såg några avsnitt av Ungkarlen i vintras, mest för att jag blev helt fascinerad över hur nån frivilligt går med på att massdejta i TV. Herregud!)

(Och OK, en del fnyser säkert högt, men just nu står TV:n på i bakgrunden och visar Ylvis møter veggen - på svensk TV heter det Hål i väggen - och det tycker jag är rätt kul i all sin fåniga enkelhet! Bidragande orsak: Ylvis-bröderna är snabba i käften, och jag har jobbat ihop med deras farmor - eller är det mormor? - i Sogndal. Vad nu det har med saken att göra...)

Om man som jag är tveksam till fenomenet dokusåpor bör man skyndsamt läsa Dödsberömd av Ben Elton. Det är en deckare i dokusåpamiljö: tio deltagare låses in i ett hus, TV-kamerorna är igång dygnet runt, och en efter en ska deltagarna röstas ut. Men vad händer? Jo, efter några veckor i huset blir en av deltagarna mördad - av någon av medtävlarna. Men vem??? Mordet sänds i TV men mördaren går inte att identifiera. Den minst sagt cyniska produktionsledningen bestämmer genast att serien skall fortgå, för vad ger mer reklam och fler tittare är det faktum att det går en mördare lös. Vem av de kvarvarande deltagarna blir den näste att dö...? Just beskrivningen av hur det går till bakom kamerorna och hur tillrättalagd den bild är som tittarna får serverad, gör att den här boken är klart läsvärd!!! Och så får man ju mordgåtan "på köpet".
_ _ _ _ _

Varför jag inte nämnt Bella och Edward på ett tag? För att en viss tjej fortfarande inte släppt ifrån sig tredje boken... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0