Sverige tur och retur

Körde till Sverige idag för att köpa mandelmassa. Knappast försvarbart ur miljösynpunkt att köra närmare 34 mil för åtta blå enkiloskorvar, när hyresvärden med familj ändå är i Hemavan i helgen och hade lovat ta med sig mandelmassan åt mig om jag ville... (och inte kommer jag tjäna många kronor på kakorna om jag räknar in bensinkostnaden). Men det var hur som helst en fantastisk dag på fjället - vindstilla, blå himmel och en försiktig vintersol som kämpade sig upp över fjälltopparna. Sååå fint!!! Tog en evighet att köra - för jag stannade stup i kvarten och tog bilder...



     

Och jag passade på att handla en hel del annat när jag ändå var där. Och tankade (fast när jag kom hem såg jag att bensinpriset här i stan nu är nere på UNDER 10 KRONOR LITERN så jag tjänade inte så mycket där heller...). Och så var jag in på kiosken i Tärnaby och tiggde en hel säck med sådana där plastlådor som lösgodis levereras i - de är perfekta till biskvierna.



Jag hamnade bakom plogbilen strax utanför Mosjøen imorse och harvade på i 40 km/h nästan ända till Trofors. Har en kollega som brukar säga att han är "mer än genomsnittligt intresserad av bilkörning" - jag gillar också att köra bil, men är mer än genomsnittligt ängslig för att göra omkörningar på vinterväglag... :) 

Kollegan (ja ja, Tor Audun, du blir citerad i tid och otid, kan inte låta bli!) konstaterade häromdagen att en del av den utländska tunga trafiken ställer till det på de norska vintervägarna. Inte är de vana vid väglaget, inte anpassar de hastigheten och inte har de ens alla gånger vinterdäck. Det har varit en hel hoper avåkningar och bilbärgningar med påföljande stopp i trafiken den senaste tiden. Så när en långtradare blockerade E6:an norrut tidigare i veckan sade nämnde kollega några väl valda ord (eller egentligen bara ett, men det räckte) till chauffören för att klargöra sin åsikt.

Med det där i bakhuvudet kollade jag däcken på den polska långtradare jag parkerade intill i Tärnaby. Hjälp!! Blankslitna (sommar?)däck - inte en dubb så långt ögat nådde!! Här borde säkert jag också ha sagt några väl valda ord (eller bara ett), inte för att fordonet stod ivägen eller hade kört i diket eller så, men för att göra chauffören uppmärksam på de norska vägarna (åbäket stod med fronten mot väster så jag räknar med att han skulle ditåt). Men så är jag ju mer än genomsnittligt konflikträdd... så jag vågade inte. Höll däremot ögonen öppna för all mötande tung trafik, beredd att slänga mig ut i vägkanten om nån började kana på vägen.



     
_ _ _ _ _

Planen för kvällen är att baka lussekatter - tror ni inte det är en elev som fått mig att lova att jag ska baka bullar till hela klassen, och tror ni inte att han går i den största klassen på skolan? Jag begriper inte hur jag så lätt går i fällan... Men det är ett himla mysigt gäng, så egentligen är det ju bara kul. Fast timmarna i bilen i kombination med att jag var med på en kollegas möhippa igår kväll gör att jag börjar känna mig rätt mosig. Kanhända skjuter jag upp bullbaket till en ny dag...

(Nä, jag höll inte ut hela kvällen - vi började på jobbet, fortsatte på restaurang Gilles - men när de övriga drog ut på stan styrde jag och en annan kollega kosan hemåt. Både hon och jag skulle upp tidigt imorse. Men vi hade kul så länge vi var med, och den blivande bruden såg ut att stortrivas! Hon hade inget anat i förväg, och det dök upp en och annan överraskning som inte gick av för hackor...!)

Förresten heter det inte möhippa och svensexa i Norge - båda delarna kallas utdrikkingslag.
_ _ _ _ _

Söt melodi: Marit Larsens If a song could get me you


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0