Pepparkakor

Hur många pepparkakor blir det av så här mycket deg?



SÅ HÄR MÅNGA!!!



... plus en plåt som jag brände...

Nu ska jag väl ha kakor så det räcker för att hålla eleverna på gott humör?

Temat för årets Kura Skymning är Kärlek til Norden och en av de utvalda texterna är ungdoms-boken SMS från Soppero - om att vara ung och same. Boken är visserligen på svenska, men jag räknar med att det inte är nåt problem för eleverna. Ett kapitel ska de väl orka med?! Och så har jag letat fram en text av Bolette Christine Pavels Larsen. Vem? Jo, en författare från Sogndal som levde för ungefär 100 år sen (det är förresten delvis på grund av henne som jag hamnat i Norge, men det kan jag förklara en annan gång). Hon har skrivit en underfundig novell om förhållandet mellan norrmän och svenskar. Fast den är på nynorska, eller rättare sagt sognemål - jag misstänker att eleverna stönar högre åt det än åt svenskan... :) Och så har jag en del klassiker att ta till, Dagermans Att döda ett barn och Strindbergs Ett halvt ark papper, samt några kriminalnoveller. Får se vilka klasser som vill komma och vad de kan tänka sig att höra på. Om nån har bra tips på relativt korta noveller/texter som kan fånga gymnasieungdomar, mottages dessa tacksamt!!

(...jag trodde det var en vecka kvar till Kura Skymning, kom på först i fredags att det är nu till veckan, så som vanligt är det lite si och så med förberedelserna...)
_ _ _ _ _



Inspirerad av kollegans expedition igår bestämde jag mig för en tur upp till TV-tornet, jag också. Jättefint väder imorse - men innan jag hade gräddat alla pepparkakor hann solen gå i moln. Nåja, fint där uppe ändå - och nästan ingen vind! :)



   

   

Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Skrev du deg inn i trimboken som ligger i postkassen merket Vefsn vgs?

Ser du sto i trappen og tok bilde du også

2008-11-09 @ 19:00:19
Postat av: Jenny

Tuller du, har skolen vår en trimkasse der oppe? Hvor?? Jeg må ha vært der 15 ganger men har aldri fått øye med den... De eneste kasser jeg har funnet er på Hjartåsen og ved Mostjønna.

2008-11-09 @ 20:36:44
Postat av: Tor Audun

Jeg tuller ALDRI, det burde du ha lært på denne tiden. Trimkassen står under det lille åpne trekanttaket som blir mellom tårnet og det lave bygget ved siden av. Får gå en tur til

og se etter;-))

2008-11-09 @ 22:35:37
Postat av: Jenny

Blir nok nødt til det, ja... :)

2008-11-10 @ 08:15:28
Postat av: Anonym

http://www.new.facebook.com/album.php?aid=2009317&l=b37a4&id=1018141206



:-)

2008-11-14 @ 23:49:49
Postat av: Anonym

http://www.new.facebook.com/album.php?aid=2009317&l=b37a4&id=1018141206

2008-11-14 @ 23:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0