Begränsad sikt

Hm. Idag har det inte blivit mycket gjort! Hade stora planer om städning, biskvibak och annat praktiskt - men har istället ägnat det mesta av dagen åt att läsa (primärt om vampyrer, jag erkänner). Och ja, som bibliotekarie kan jag ju i alla lägen legitimera läsning - men följden blir att jag får mycket att göra imorgon... då ska jag dessutom en vända till jobbet för att förbereda de fem (!) lektioner jag ska ha med restaurangeleverna på måndag.

Och så måste jag ta mig av balkonglådorna innan snön kommer - fast det är lite synd att slänga tagetesplantorna som fortfarande är så fina:

 
_ _ _ _ _

Angående glasögon: ni som har varianter med breda skalmar - hur lång tid tar det att vänja sig med den begränsade sikten??? Jag trivs bra i båda paren, men de som har breda skalmar är obehagliga att köra bil i. Känns som om jag inte ser nånting och jag vrider huvudet från sida till sida hela tiden. Och igår när jag hade biblioteksintroduktion med en klass som satt utspridd i en halvcirkel runt mig kände jag mig fullständigt handikappad och utan överblick. Obehagligt (jag tror killarna märkte hur förvirrat jag betedde mig). Men annars tycker jag som sagt om dem. I det andra paret har jag mycket bättre sikt, dock! :)
_ _ _ _ _

Ouäck. Jag är en sån där som alltid dubbelkollar att jag ställt väckarklockan. Ibland måste jag slå på sänglampan igen för att kolla en extra gång (säkert nåt slags tvångsbeteende...). Häromkvällen när jag företog den där sista manövern stirrade jag plötsligt rätt på en spindel som satt på tapeten två decimeter från mitt huvud. Äcklig! Inte för att jag är en sån där som skriker och springer så fort jag ser ett kryp - men jag hade ingen lust att få den som sängkamrat (sådana ska inte vara ludna och ha åtta ben). Så jag slog ihjäl den. Den där typen spindlar - med ganska liten klotrund kropp och låååånga ben (säkert 4-5 cm) var vanligt förekommande i min lilla lya i Sogndal. Där slog jag ihjäl minst 30 - här är det nog "bara" den tredje eller fjärde i ordningen. Är dessa typiskt norska, tro (har aldrig sett dem i Sverige), eller trivs de bara i källarlägenheter??

Och ja, jag är djurvän. Faktiskt. Men med vissa undantag. Som primärt innefattar småkryp.



Det här är ungefär så mycket vi har sett av solen i de här trakterna de senaste veckorna...

Kommentarer
Postat av: Tina

Jodå, de där äckel-långbena finns även i Sverige. Framför allt i vårt lägenhetshus i Ö-vik. Vet inte om det beror på att det är ett stenhus, men de finns, och de kommer gärna in och bosätter sig i duschen, en blomkruka eller bara under köksbordet. Äckliga, det är vad de är!!

2008-10-26 @ 08:15:51
URL: http://tinaottosson.blogg.se/
Postat av: Marie

Nu vet jag varför ni fick oväder i Norge! Det gäller att läsa mellan raderna! ;)

2008-10-26 @ 19:26:51
Postat av: Jenny

Hellre regn än spindlar i sängen!!

2008-10-26 @ 19:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0