Ensam igen

Ho ho... det ekar här...

Nädå, så illa är det inte! Fast det är klart att det blir lite tomt efter några dagar med besök. Skjutsade mamma, syrran och Laila till bussen i Tärnaby i eftermiddags - fantastiskt vacker dag på fjället, men ni får tro mig på mitt ord för jag har inga bildbevis. Kameran har passat på att haverera i helgen. Grrr.... så bilderna nedan har jag knyckt av lillasyster.

Det var rena skrotvädret när jag hämtade gänget i Mo i Rana i fredags. Både regn och blåst. Trots detta tog vi vägen över Korgfjellet - och väl där var det inte så illa. Fast inte fullt den utsikt som jag hade förra helgen...

Lördagsmorgonen bjöd också på regn - men detta till trots gav vi oss av vid 7-tiden för att leta geocacher, syrran och jag. Vi hittade tre stycken! (Och jag är inte lite stolt över att jag hittade den första... he he!) En i centrum, en vid Gamle Øybrua och en uppe vid TV-tornet på Dolstadåsen. Och innan vi var klara sprack molntäcket upp.

 <- Blöta systrar på skattjakt!

Lååånga skuggor när vi gick ner från Dolstadåsen med morgonsolen i ryggen: 

Hem och äta frukost tillsammans med de andra, sen gick vi på marknad och i butiker. Bäst av allt för min del: jag fick med mig gänget som smakråd hos optikern, för nu har jag bestämt mig för att äntligen byta glasögon!! De jag har är åtta år gamla, färgen har delvis nötts bort från skalmarna och skruvarna som håller ihop dem rallar ur med jämna mellanrum. Tror dock inte jag behöver nån annan styrka på glasen (fast det ska kollas förstås, för säkerhets skull). Och hos Specsavers får man två par till priset av ett, för endast 1395:-!! Plus synundersökning, plus ev. stabilare glas än standard (beroende på vilka bågar man väljer), plus reflexbehandling och sånt där (antar jag). Men sisådär 2.000:-, kanske. Inte illa! Och ganska snabbt hade vi hittat tre par bågar som jag ansågs passa i. Ett par som vi alla direkt tyckte var solklara. Med min vanliga beslutsångest vinglade jag sedan mellan de två återstående paren, men såg på de andras miner vilket jag borde ta... :) Så nu är de undanlagda, jag ska dit och kolla synen nästa måndag och sen är det bara att vänta. Hinner knappast få den innan höstlovet. Synd!!

Jenny leker guide... :)    På marknad: 

Igår körde vi omkring i Mosjøen med omnejd. Så tyckte jag att vi skulle köra en bit utåt fjorden - vilket slutade med att vi körde ända till Sandnessjøen, och kom dit lagom för att hinna titta på Hurtigruten (Vesterålen) när den lade ut från kaj. Efter vederbörligt dokumenterande av båt samt De Syv Søstre vände vi hemåt igen. Vi körde också Marka runt, och stannade vid Skihytta för att leta ännu en cache. Som vi dessvärre inte hittade. Så en sväng förbi jobbet (alla är eniga i att caffe latte är en mycket finare väggfärg än institutionsgrönt så nu håller vi tummarna för att vaktmästarna hinner hjälpa mig med ommålning av de återstående väggarna snart). Igår kväll hamnade vi i TV-soffan och såg Mord i sinnet - jag törs knappt se på serien när jag är ensam, den är jättebra men ruskig... :)

Två tuffa tjejer och ett stiligt fartyg! 

Regntunga skyar vid Helgelandsbrua:



Imorse åkte jag på jobbet några timmar medan de andra packade och fixade lunch. Jag kom hem till dukat bord (tack!!) och när vi ätit drog vi iväg mot Sverige. Det blev fika på Tärnaby Fjällhotell innan Umeåbussen kom.

Välkomna åter, hela gänget!!!!
_ _ _ _ _ _ _ _

Ska uppsöka en fotobutik imorgon och ta reda på om kameran går att laga eller om den är ohjälpligt förlorad. Det är i så fall den tredje kameran som gått sönder för mig. Morr. På onsdag åker jag till Sulitjelma på biblioteksmöte (kommer hem sent fredag kväll) - lär inte bli några bilder därifrån...
_ _ _ _ _ _ _ _

Det fanns förresten många fina bilder på syrrans minneskort... knycker några av dem också när jag nu ändå är igång! :)
Hennes fina rosenbuske på Holmön, samt kvällssol utanför vår lägenhet i Sävar:




_ _ _ _ _ _ _ _ _

Damerna undrar varför Herr Gårman-skyltarna (=gangfelt) i Norge visar män med hatt.
Vore det inte på sin plats att de hade toppluva??? Det skulle kännas mycket mer norskt, liksom... :)



... fast nu när jag kollar på nätet visar det sig att hatt-skyltarna skall bytas ut mot dessa:



Why, I wonder? Så mycket som det blåser i Norge blir det ju kallt att gå barhuvad!!! :)

Nu ska jag sluta innan jag spårar ur alldeles... Bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0