Herøy och Dønna

Vilken söndag!! Jag var på upptäcktsfärd i skärgården igår - tillbringade hela dagen på Herøy och Dønna, två av ökommunerna längs Helgelandskusten. Sol och blå himmel (om än inte så varmt), och så vackert att jag fick lust att klämma i med ett sånt där vårskrik som Ronja Rövardotter... även om det snart är höst. :)

Herøy kommune har en landareal på 61 km² - jämförbart med Holmön som är ca 55 km². Fast Herøy består av 2400 öar och skär...! Det bor ungefär 1700 människor i kommunen - i huvudsak på öarna Nord- och Sør-Herøy, Tenna, Øksningan, Seløy och Staulen.
Dønna är 192 km², och här bor 1600 invånare (fördelat på öarna Dønna, Løkta och Vandve). Högsta punkten, Dønnmannen, är 858 m.ö.h.

Ja, jag tog massor med bilder! Men först: jag har - äntligen - fått igång scannerfunktionen på min skrivare. Hurra! :)
Så här kommer en egenhändigt inscannad karta (Mosjøen ligger till höger utanför bild - ca 6 mil från Sandnessjøen):



Håll i er, så här såg resrutten ut (det blev dryga 30 mil i bil innan jag var hemma igen): körde ombord på bilfärjan i Søvik (en bit söder om Sandnessjøen) kl. 9.40. Framme på Herøy (via Austbø) strax före 10.30 - började då med att köra ner till Tennvalen. Så tillbaka norrut mot Silvalen, efter att ha kört till ett litet ställe som jag inte hittat nåt namn på (svängde vänster strax innan Silvalen och tillbaka samma väg), ut till Engan (och tillbaka), över bron och ut till Øksningan (och tillbaka - det blev en del sådana där tur-och-retur-vändor, men jag ville se så mycket som möjligt), över nästa bro och ut till Seløy - sen över bron till grannkommunen Dønna. Där körde jag upp till Bjørn, fortsatte vidare längs väg 828 ända till Dønnes kirke (utsedd till nordnorges vackraste) - där bredvid ligger förresten Dønnes gård, på sin tid nordnorges största gods och den första gård i landet som fick traktor (år 1908). Körde så upp på Dønnesfjellet (128 m.ö.h.) där det är helt fantastisk utsikt ut mot havet och alla öar. Perfekt ställe att äta den medhavda matsäcken på! Sen körde jag ut till Nordøyvågen, vände sen tillbaka men tog vägen via Stavseng, och gjorde ytterligare en avstickare, till Breivika, innan jag körde till Bjørn och ställde mig i färjekö. Kl 17.05 gick så färjan Sigrid mot Sandnessjøen och sen var det bara att lägga iväg längs rv 78 tillbaka till Mosjøen. Hemma igen strax efter 19, trött men på strålande humör!

OK. Det där lät säkert fullständigt förvirrande för er som inte varit i trakten. Så här kommer bildversionen av det hela:

  Rv 78 i morgondis

       

     

     



Vad gör man när broarna är så smala att det inte går att mötas och man inte har en chans att se om det kommer nån från andra hållet? Jo - man utrustar dem med trafikljus, såklart!





    

   

Den här bilden är för din skull, mamma... :)   



     

Valhaugen (på Dønna) är en av nordnorges största gravhögar, 35 meter i diameter och 5 meter hög. Och på toppen av den står nordeuropas största marmor-fallos...:



   

Till både Herøy och Dønna kommer jag definitivt att åka fler gånger!!
_ _ _ _ _

På Holmön har första upplagan av Ö-loppet gått av stapeln. Kul initiativ! Läs mer här.
_ _ _ _ _

Ännu ett tekniskt framsteg för fröken Johansson: jag har köpt en mp3-spelare! Samt lyckats med konststycket att lasta ner två skivor från CD-boken jag håller på med. Och det var ju inte så svårt... :)

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilken natur! Grymt fint! Otroligt vilka ställen det finns! Kul att läsa om dina öden och äventyr! Har i och för sig börjat prenumerera på VK igen, men det räcker egentligen med din blogg för att få lite info om världen! Kul läsning!

2008-09-01 @ 20:46:49
Postat av: mamma

JAG VILL FÖLJA MED VILL VILL VIILLL Kanske nästa sommar om jag lovar att vara snäll hela året

2008-09-01 @ 20:53:48
Postat av: Jenny

Älskade lilla mamma, du är ju alltid alltid snäll!! Och SÅKLART du får följa med!!!!!

2008-09-01 @ 21:34:29
Postat av: Inger-Lise Braathen

Jenny!



Takk for link til denne bloggen, du skriver underholdende og hvilke bilder du har tatt! Jeg er imponert. Ellers er du et typisk eksempel på at lokale ofte blir blinde for omgivelsene rundt, men hvis en kommer på besøk eller flytter til et nytt sted så orienterer en seg ofte bedre enn vi urinnvånere. Muligens kommer jeg og fritter deg ut om dine nyoppdagelser når det gjelder mp3, jeg har en som ligger og ikke blir brukt..



Inger-Lise

2008-09-03 @ 12:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0