Riktig vinter

... eller vad man nu ska kalla det, när det vräker ner närmare en halvmeter snö?? Vi har skottat och skottat och skottat... Jag har ju i och för sig sagt att jag tycker det ska vara minst en meter snö för att få riktig vinterstämning, men alltihop hade ju inte behövt ramla ner på en och samma dag! :)

     


Jodå, min bil finns där under snön nånstans!


Innan plogen kom


Och så skjutsade jag ner pappa till färjeläget i Norrfjärden. Det blev en rätt spännande färd (eller skrämmande, eller lite av varje kanske). Inte en enda gata i Sävar var plogad. Från E4:an och ner till avtagsvägen vid Ivarsboda hade plogen hunnit köra åt ena hållet, men inte åt det andra. Vi fick tack och lov inga möten så det var bara att hålla sig mitt på vägen. Men de sista kilometrarna ner till kajen, där hade varken plogbilar eller andra varit ute och kört. Så vi fick spåra själva. Bara att konstatera, min bil är inte gjord för den typen av aktiviteter. Snön var så djup att motorhuven borrade sig ner i den och det sprutade snökaskad efter snökaskad upp på vindrutan. Nästan omöjligt att se var vägen gick!! Men vi tog oss fram till slut. Sen blev det en dryg timmes väntan för att se om färjan skulle lyckas stampa sig genom isen - och jodå, hon nådde fram till kajen till slut. I mitt stilla sinne hoppades jag att plogen skulle hinna visa sig innan jag körde tillbaka till Sävar igen - men icke. Nu hade jag ju mina egna spår att följa, men å andra sidan slutade bromsarna att fungera så det var rätt läskigt i alla fall...



Hade egentligen tänkt mig in till Umeå på mellandagsrea idag, men när lokalradion gick ut och varnade för att delar av Umeå var oframkomliga, och när SMHI i tillägg gick ut med en klass 1-varning för Västerbottenskusten - då insåg jag att det var lika bra att stanna hemma. Får göra ett försök imorgon istället - för vi har gett upp planerna på att åka ut till Holmön. Ökande vind, mer snö, osäkert om färjan går, osäkert om vi tar oss iland igen... nä, det får bli en annan gång. Trist, men vädret rår man inte på!

   
Sådärja! Nu börjar det likna nåt! Ont i rygg och axlar, men fint blev det!
Fast det snöar fortfarande... ska snart ut och skotta igen...



Frost på fönstret i Evas rum...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0