Bibliotek - billigt nöje

Igår såg jag för första gången på Oprah. Programmet handlade om finanskrisen och hur den slår mot många amerikanska familjer. Två familjer fanns i studion - den ena som i många år levt sparsamt, letat extrapriser och planerat för att hålla alla utgifter nere. Den andra med gott om pengar, som köpt utan att reflektera och betalat kreditkortsräkningarna med en axelryckning. Men nyligen blev frun i den familjen arbetslös, inkomsterna minskade med 40% - och då kom rädslan för att förlora hus och hem.

Vad hade då Oprah hittat på? Jo, hon hade skickat den sparsamma familjen på besök till den slösaktiga för att lära dem att hålla koll på utgifterna!

Vart jag vill komma med allt detta? Till en kommentar som frun i den slösiga familjen fällde. Tidigare köpte de alltid nya DVD-filmer till barnen (varje vecka om jag fattade rätt). Men nu har de gjort en upptäckt: "Jag hade ingen aning - man kan låna film gratis på biblioteket!! Så nu går vi dit varje tisdag och lånar filmer till barnen!"

Tjoho - vilken insikt!!!

Tänk att det skall behövas en global finanskris för att vissa ska få upp ögonen för biblioteken... :)
_ _ _ _ _

Idag firas samernas nationaldag. Passar bra att jag precis fått på plats vår "samiska hörna"!
(tack vare prosjektpengarna från Sametinget).



Buerie biejjie! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0