Nya frågor

Oooooouuuuiiiiiiii!

Idag är det sånt där väder som gör att jag normalt skulle lämna bilen hemma. Snön formligen vräker ner. Men eftersom jag måste hem rätt efter jobbet så kör jag.

Hubrovegen är inte den mest prioriterade vägstumpen vad gäller snöröjning, det har jag förstått. OK, som det har snöat på sistone kan jag förstå att plogen inte riktigt hinner med - och det är trångt om saligheten däruppe, husen ligger tätt inpå vägen och det finns ingenstans att göra av all snö. Men ändå. Imorse kändes det nästan som att köra genom en tunnel - och att två bilar ska kunna mötas? Glöm det!! Svängen rätt nedanför där jag bor påminner just nu om en rodel-bana. Dessutom var det så mycket snö att jag fick ploga mig fram, underredet på bilen skrapade i snön hela vägen ut på huvudvägen.
_ _ _ _ _

Quizen?

Nej, vi vann inte. Liksom för ett par veckor sedan var vi ett decimerat gäng - bara Unni och jag. Men det var minsann inte "bara"!!! Vi använde kollegans namn på laget även denna gång (men nu frågade vi faktiskt om lov innan) i ett försök att återupprätta hans heder. Och faktiskt - i första omgången hade vi TRE lag bakom oss, och bara FEM poäng upp till vinnarna!!! Vi var jätte-stolta!!!

När andra omgången startade hade vi bränt vårt krut... så då hamnade vi sist. Men bara en poäng efter näst sista lag.

Vad vi kunde? Namnet på fotbollsarenan i Ålesund (ColorLine Stadion) - bravo, Unni!!, huvudstaden i Nepal (Lhasa), antal OS som genomförts i Schweiz (2 st), öarna som ingår i Stora Antillerna (Jamaica, Cuba, Haiti/Dominikanska republiken - men så glömde vi Puerto Rico), i vilket fylke man hittar Gulen kommune (Sogn&Fjordane), vilket decennium drottning Victoria av England dog (1900, hon dog 1901), från vilket land Bella Bartok kom (Ungern), vem som spelade huvudrollen i Den siste mohikanen (Daniel Day-Lewis).

Med mera!

Vad vi missade? Antal månar runt Uranus (27 st), antal medlemmar i FN:s säkerhetsråd (15 st), namnet på George Michaels debutalbum (Faith), vilken produkt Boris Jeltsin, Gorbatjov och Bismarck är exempel på (vodka, såklart - hur vi kunde gissa på konjak begriper vi fortfarande inte....), namnet på den exklusiva spanska serranoskinka som görs av grisar som fötts upp på nötter från korkek (jag trodde det här var ett skämt... men icke... och det rätta svaret har jag glömt), vilket namn Edmónd Dantes är mer känd under (greven av Monte Cristo - som litteraturvetare borde jag nog kunnat det...).

Med mera...

Inga frågor på de amerikanska staterna igår. Bra. Då hinner jag kanske lära mig dem! :)
_ _ _ _ _

OBS! Min medtävlare hävdar bestämt att jag närmar mig senilitetens rand... och hon har säkert rätt. Vi har inte riktigt samma minnesbild av resultatet efter den andra omgången igår. Jag är säker på att vi kom sist, hon är lika säker på att vi hade ett lag efter oss. Jamen, då går vi på Unnis linje, såklart! :)
_ _ _ _ _

Varför jag har bråttom hem efter jobbet? Måste förbereda mig. På det som ska hända vid 19-tiden. Och vad det är ska ni få rapport om efteråt! Förhoppningsvis med bilder - om övriga inblandade går med på att jag fotograferar dem "in action"...

Kommentarer
Postat av: Per

Lhasa huvudstad i Nepal? Jag har alltid levt i förvissningen att Nepals huvudstad heter Kathmandu och att Lhasa ligger i Tibet...

2009-02-24 @ 11:18:50
Postat av: Jenny

Ooops! Jag menar ju Tibet, ju! :)

(Vi svarade i alla fall rätt igår...)

2009-02-24 @ 11:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0