Vädervarning

Om meteorologerna får rätt - ja, då blir det rätt gräsligt här i helgen. I alla fall för dem som ska ut längs vägarna. Det är tillräckligt många incidenter i trafiken här i krokarna när väglaget och sikten är bra - så vad ska då inte ske när det blir regn+snö+is+storm i en enda röra... Kör försiktigt snälla ni!!!
Det som gör det extra läskigt är att den (framför allt utländska) tunga trafiken har stora problem vintertid. Smala krokiga vägar, många branta backar - och chaufförer som är ovana vid snön. Eller ännu värre, struntar i den. De långtradare som kanar av vägen visar sig ofta sakna både vinterdäck och kättingar. Idiotiskt!!!

Mer på temat:
Russisk trailer sperret E12
Sjåfør siktet for uaktsomt drap
Kaos på vinterveiene
Myndighetene viser handlingsvegring

Och läs mer om det annalkande ovädret här... 

Imorse var det dock fortfarande vinter - med närmare 20 cm nyfallen snö som jag fick pulsa i på väg till jobbet. Inte en plogbil i sikte i Kulstadlia... Men nu har nederbörden övergått i regn - och den varan verkar det som sagt bli mängder av i dagarna som kommer. Fy.
_ _ _ _ _

Apropå trafikkaos: antar att denna skylt fick en och annan bilist att se rött...


_ _ _ _ _

Tidigare idag kom en av vaktmästarna in och undrade om jag hade lust att följa honom ner i källaren... vilket fick några av eleverna att dra efter andan och kasta blickar mellan varann. He he... inte då! Jag skulle bara godkänna en ny skylthylla som han snickrat till biblioteket, innan han sätter igång och målar den!! :)
_ _ _ _ _

Antar att jag var lite väl hjälpsam när en av idrottseleverna låg i soffan under filten och ville läsa Kalle Anka - och jag gick och hämtade en bok åt honom eftersom han inte "orkade" kliva upp...? 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Har månne dina elever växt ifrån uttrycket KAN SJÄLV??Eller tänker dom kanske på att slita ut en generation i taget?NÄ nu var jag för elak! Men att DU är snäll vet jag ju !(Anar vem du brås på )Javisst din FAR förstås!! KRAM!!

2009-01-08 @ 17:29:11
Postat av: Jenny

Hi hi!! Det är inget större fel på eleverna - det är bara bibliotekarien som är lite för snäll och lättövertalad... :)



Vill bara be att få poängtera att jag brås på BÅDA mina snälla föräldrar. KRAM TILLBAKA!



2009-01-08 @ 21:25:59
Postat av: Tor Audun

Jeg er litt spent på forholdene i morgenkveld. Jeg skal jo kjøre skolebussen til Trondheim. Min bror ringte tidligere i kveld, han er på vei til Oslo med henger for å hente seg to biler(amerikanske selvfølgelig, 8 km sør for Trones lå det to trailere og køen var 3 km lang i hver retning.Speilblank vei og ikke strødd, men tror du trailerne hadde kjettinger

2009-01-08 @ 22:17:15
Postat av: Jenny

Ta det veldig, veldig forsiktig i kveld!!! Og så håper jeg du ikke møter noen trailere i det hele tatt...

2009-01-09 @ 07:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0