FRUSTRERAD

Ringde tullen i Mo i Rana imorse och frågade hur långt de hunnit i behandlingen av min ansökan om import/omregistrering av bilen. Det brinner ju i knutarna, jag har bara dispens att köra med svenska skyltar t.o.m. 1/8. "Ja, få se nu... här ligger visst papperen, då ska vi se...". Det visade sig att INGET hänt sen jag faxade iväg alltihop för två veckor sen!! Och så: "Du har väl ringt och bokat tid för kontroll på Trafikkstasjonen i Mosjøen?". Ehh.. nä... det är det ingen som talat om för mig att jag ska göra. "Du kan betala momsen, men engångsavgift och nya skyltar går inte att fixa utan kontroll". Så då var det bara att kasta sig på telefonen och ringa Trafikkstasjonens tidsbokning. Jodå, det fanns en ledig tid idag. Toppen! Men: "Du har väl betalt momsen?" Ehhh... nä... men det är på gång, inbetalningskort kommer per fax från tullen under dagen. "Det räcker inte, du måste ha betalt avgiften innan du får komma, och så måste du ha ett tullkort, det måste du hämta på Mo." Vaaa?! Det har ingen upplyst mig om! Tullkort, vad är det?? Och kan jag inte be att få en faxad kopia? "Nä, det måste vara originalhandling." GRRR. Jahaja, då får jag väl ge mig av till Mo imorgon och hämta ett sånt då, finns det nån tid hos Trafikkstasjonen imorgon? "Nä, nästa lediga tid är den 14:e augusti". Här nånstans var jag nära att explodera. "Så då får jag alltså lov att cykla de närmaste två veckorna eller?? Törs jag ens köra bilen sen dispensen gått ut?" Antagligen lät jag surare än jag borde, men vid det här laget var jag ganska irriterad. Varpå damen i andra änden snörpigt svarade "Ja, det kan inte jag göra nåt åt!" Nä, det begriper jag, det är tullen jag är irriterad på, varför upplyste de inte om t.ex. detta med tullkort när jag ringde och frågade dem i juni? Och om det obligatoriska besöket på Trafikkstasjonen? Då hade jag ju bokat tid innan jag åkte på semester!! 

 

Nåväl. Ringde tullen en gång till - som menade att det visst skulle räcka med faxade handlingar. Slängde på och ringde Trafikkstasjonen igen (hittade ett direktnummer - inte tidsboknings-numret, ville inte prata mer med den där damen). Och - hurra! - här var det en vänlig själ som svarade och som lovade kolla upp möjligheterna. Hon ringde tillbaka efter en stund och sa att om jag bara fick inbetalningskortet gällande momsen, betalade detta och faxade kvitto på inbetalningen tillbaka till tullen, så kunde jag åka direkt till Trafikkstasjonen efteråt, utan tidsbokning eller nåt. TACK TACK TACK!

 

När jag kom till Trafikkstasjonen visade det sig att det enda de skulle kolla var att chassinumret var det samma på bilen som på registreringsbeviset... Det tog exakt fyra minuter.

 

Sen gick det väl en halvtimme, så ringde killen på Trafikkstasjonen. "Ja, nu har jag gjort klart alla papper - men jag kan inte skicka iväg dem förrän du kommer hit och visar upp tullkortet". Originalhandling. Inte kopia. Tullen har skickat det med vanlig snigelpost nu, håll tummarna för att det kommer imorgon.

 

Summa summarum hann jag inte jobba så mycket idag.

 

Dessutom visade det sig att jobbdatorn skurit ihop under semestern. En av IT-teknikerna har suttit i timmar och försökt få liv i den. Nu funkar det mesta - dock inte biblioteks-/katalogsystemet. Godnatt. Jag är fullständigt bakbunden - kan inte registrera böcker, inte skriva ut kravbrev, inte avregistrera allt som återlämnats under sommaren, inte... AAAAGH.

 

Bokhandeln har skickat faktura på läroböckerna. Jag var extra tydlig med att jag ville ha en faktura för varje utbildningsprogram, detta för att underlätta kontering och annat. Vad händer? EN faktura. På FEMTON sidor. Med EN totalsumma. På närmare en halv miljon. Gissa vem som suttit dryga timmen med miniräknaren för att försöka bena ut vem som ska betala vad och hur mycket? Men HA HA HA - jag fick det att stämma. PÅ ÖRET!!

 

På väg hem från jobbet ska jag köra förbi Elgiganten. Min kombinerade kyl/frys håller inte kallt. Och garantin har förstås gått ut.

 

Något annat som retar mig är att alla gymnasiebibliotekarier i Nordland på julilönen skulle få retroaktiv ersättning för merarbetet med läromedelshanteringen; detta rör sig om dryga tusenlappen i månaden från augusti i fjol till april i år. Men jag har inte fått några pengar. Bad tjejen som har hand om lönerna att kolla upp varför. Och då visade det sig att alla andra har fått pengarna, men inte jag. "Hon har nog ramlat ur systemet" sa killen på ekonomiavdelningen. TACK FÖR DET.

 

Till sist: pengarna jag skulle få tillbaka på skatten i juni - de kommer först i oktober. Eftersom jag hade en handskriven ändring på blanketten. Jag hade räknat med att få pengarna innan sommaren och därigenom inte behöva låna så mycket till bilavgiften. Men nehejdå, nu får jag ta upp ännu ett lån. Med ännu en administrativ avgift, skulle jag tro. Den är på 1000:-. Jippi.

 

Men annars är allt bra! :)

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Vad bra att allt annat är bra! Tänk på vad mycket du lär dig genom dina äventyr! /Lärare på sommarlov

2009-07-30 @ 17:43:36
URL: http://mariechjo.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tjaa... det gäller väl att se det från den ljusa sidan! :)

2009-07-30 @ 18:55:31
URL: http://jennyinorge.blogg.se/
Postat av: Ann-Cathrin Johansson

Ja, det låter som om återkomsten till vårt vackra grannland har varit händelserik iaf. Nu kan det bara bli bättre!

2009-07-31 @ 14:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0