Solnedgång


Solnedgång över Myren igår kväll... hann få elva myggbett på de två minuter jag var ute och fotade... aaagh!
_ _ _ _ _

Jag går i kyrkan två gånger per år. Båda gångerna infaller i juli. Och på Holmön. Idag var det utomhusgudstjänst på ödekyrkogården, den gamla kyrkogården där Helena Elisabeth tidigare stod - Holmöns första kyrka (byggd 1802) som numera finns på Gammlia i Umeå.

Sedan ett antal år tillbaka finns en miniatyrkopia av Helena Elisabeth på plats:


Taket är nytjärat men tyvärr kom en regnskur innan tjäran hann torka
- om ni tittar efter ser ni en omisskännlig svart "rand" längs marken där tjäran runnit ner...


Nästa kyrkbesök blir sista helgen i juli, i anslutning till Visfestivalen då några artister
traditionsenligt dröjer sig kvar till söndagen och medverkar vid en visgudstjänst.


_ _ _ _ _

Nu finns information om Norrlandsveckan på nätet, kolla här:
http://www.norrlandsveckaholmon.se/

Välkomna!!! :)
_ _ _ _ _

Pappa och jag såg Ice Road Truckers tidigare ikväll - en programserie om ett av världens farligaste jobb. Vintertid öppnas en drygt 30 mil lång väg över de kanadensiska sjöarna från Yellowknife och norrut för att diamantgruvorna, som annars ligger i väglöst land, ska få tag i det material de behöver för gruvdriften. Vägen över isen är öppen ca 60 dagar per år, och det är en strid på kniven att hinna frakta upp allt från elkablar till bränsle, stål och betong under den korta säsongen. Långtradarkillarna är inga vanliga veklingar; de skall kämpa mot allt från pressade körscheman till snöstormar, halka - och isar som kanske inte alltid bär... Isarna är uppemot två meter tjocka (här hemma blir de aldrig ens en meter - men så är också kanadensarna vana med temperaturer neråt -50). De har rejäla monstermaskiner, med motorstyrka på uppåt 550 hk och med laster på närmare 30 ton. Då gäller det att köra lugnt - det är livsfarligt att köra för fort på isen, fordonen är så tunga att de pressar en våg framför sig under isen. Kör de för fort blir vågen så stor att den bryter sönder isen, och då är det godnatt...

Fascinerande. Har läst om dessa isvägar, men inte sett dem förut.

Även ut hit till Holmön har det varit (bil)väg vissa vintrar, men det är ett bra tag sen nu. Och några gånger har det varit väg ända över till Finland. Fast inte avsedd för långtradartrafik, precis...!

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Det var länge sedan!

Jag förstår att du är imponerad av ice road truckers. Det var jag också efter första gången jag blev tvingad att titta på detta program i TVn i sovrummet innan jag somnade. MEN nu när jag blivit tvingad många fler gånger och till slut satt stopp för denna galenskap i sovrummet kan jag inte säga att jag är lika imponerad. Det händer ju INGENTING!! Jag har väntat på att få se en lastbil som kör genom isen eller något annat spännande, men icke. Det mest dramatiska som jag kan påminna mig har hänt var några bromsar som frös och en lastbil blev stående några kilometer från slutdestinationen. Det var kanske lite storm också. Killen i bilen, som förmodligen hette Buck eller något liknande, kokade en kopp kaffe och åt några donuts och väntade på räddningen som kom lååångt innan det var risk att han skulle frysa ihjäl. Ledsen, men jag är inte imponerad. Fjantiga bilder tagna under isen som spricker när en lastbil passerar, snack om hur farligt det är på bräkig nordamerikanska och slabbiga långtradarkillar är inte det jag vill ha på näthinnan innan jag somnar. Jag vill ha lastbilar som går genom isen, svallvågor som bryter upp hela isvägen och dramatiska räddningsinsatser!! Jag vill givetvis inte att någon ska dö fast det vore i och för sig lite mer spännande då. Morbid? Inte jag inte.

Sorry att jag förstört detta program för dig=)

Annars är allt bra i denna del av landet. Vi kämpar på med vårt hus och har en optimistisk vision att vi ska klara med en himla massa saker innan hösten och då bara ha ett rum kvar som ska fixas vid ett senare tillfälle. Vi har en "att göra lista" gjord av golvpapp som sitter mitt på köksväggen. Den är ca 1.5*1 meter och fylld med stora och små saker som ska vara gjorda innan hösten. Jag tror fortfarande att vi kan hinna... Jag menar, begreppet "höst" är ju lite svävande. Vissa kanske anser att hösten infaller i september eller andra i november. Vi får se när hösten infaller i år.

Hälsa familjen och Holmön!!

2009-07-13 @ 08:33:45
Postat av: Jenny

Hi hi! :)

Du - jag är egentligen tämligen enig med dig. Skulle jag se en hel serie program skulle nog jag också få nog. För visst, hela upplägget alldeles väldigt typiskt amerikanskt (eller okej då, kanadensiskt) med cliffhanger på cliffhanger utan att det egentligen händer nåt dramatiskt. Och inte fick man ju se en enda olycka (har minsann en morbid ådra, jag med). Men eftersom jag nog nöjer mig med detta enda program, och undviker att titta på det i sovrummet (kan också tänka mig nåt trevligare än de där långtradarkillarna att somna till...) - så är mitt intryck fortfarande övervägande positivt! :)



Skulle vara kul att se ert hus "live"! Såg reportaget i Aftonbladet (eller var det Expressen??) häromåret - himla härlig kåk. Synd bara att vi inte bor direkt nästgårds... :)



Ha en skön sommar och lycka till med allt ni tänkt hinna med!!

2009-07-13 @ 19:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0