Postrodden 2009



Årets upplaga av Postrodden var den 28:e i ordningen - varannan gång startar man på Björkö på finska sidan, varannan gång på Holmön. I år var det vår tur att ta emot båtarna - 41 till antalet, de flesta finska. Postrodden är ett sätt att hedra de öbor som förr i tiden hade ansvar för att frakta post över Kvarken, och de flesta av deltagarna har på sig tidstypiska kläder och utrustning. Idag hade de tur med vinden (sydlig) så de kunde segla nästan hela vägen.

     

     

Byviken fylldes av allsköns farkoster - den här deltog inte i rodden över Kvarken!! :)



Och - kära vänner och kollegor i Norge - det vajade till och med en NORSK flagga på ön dagen till ära! Vid Postrodd och Visfestival flaggas det nordiskt härute!


_ _ _ _ _

Har precis matat räven. Hon kom och satte sig härutanför och tittade uppfordrande på mig när jag öppnade ytterdörren. Så hon fick en bulle - vågade inte ta den ur handen på mig, men jag lade ned den och backade en halvmeter och då gick det fint. Sen travade hon glatt iväg med den i riktning grytet. Hann inte riktigt med med kameran den här gången...


_ _ _ _ _

Imorgon åker jag, mamma och syrran till Malå för att hälsa på mormor.
Blir några dator-/bloggfria dagar - återkommer på tisdag.
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0