Finns svaret i en bok?

Apropå gårdagens länk till The Ninja Librarian - idag kände jag mig lite som honom när två elever letade material om trygdeetatens (=försäkringskassans) historia. En tjej frågade om jag hade någon bok i ämnet, den andra ställde sig vid en PC och fnös "jamen det hittar vi ju på Wikipedia!" Min konkurrensinstinkt vaknade... och jodå, jag hittade en bok (om norsk välfärds-historia). Och jodå, tjejen som frågade mig verkade nöjd. Men tjejen vid datorn vägrade styv-nackat att ens titta i boken... mäh!

Alltså, jag är alls icke rabiat. Det är klart det finns massor med material på nätet, och vet du hur du ska söka - och förhåller dig en aning källkritisk - kan du hitta korrekt information om det mesta. Men därmed inte sagt att böcker inte behövs. Det går jag inte med på!! För att citera farmor (även om detta var på tema mat): "Det ena goda skämmer inte det andra goda bort". Eller Nalle Puh (också i matsammanhang): "Ja tack, båda delarna!" Datorerna är (tack och lov) här för att stanna - himmel, vad de är bra att ha (när de inte krånglar). Men böckerna är också här för att stanna och de är också himla bra att ha!!

Och nånstans har en del av eleverna en lite väl naiv inställning til varifrån materialet på nätet kommer. Inte länge sen jag såg en elevrapport där den kortfattade källhänvisningen löd:

www.google.no

Ähum.

Chefen har bett mig hålla ett föredrag/kurs om källkritik för lärarna (inte nu utan efter sommar-lovet, på fortbildningsdagarna inför skolstart). Och tillsammans med kollegorna på de andra gymnasiebiblioteken ska vi försöka få till ett undervisningsupplägg för eleverna på tema källkritik och upphovsrätt. Skadar nog inte... :)
_ _ _ _ _

Några av idrottskillarna höll mig sällskap i bibblan i eftermiddags - och berättade svenskevitser.
Hm... måste erkänna att den av dem var ganska kul:

Hur känner man igen en svensk sjörövare?
Han har lapp för båda ögonen.

Fniss... :)
_ _ _ _ _

Vår i luften här i Mosjøen, med snö som droppar från taken och flera plusgrader:



 
_ _ _ _ _

Traditionsenlig sparktävling på Holmön igår!!
(och jag skäms lite - har aldrig varit med...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0