Turks & Caicos

He he... jag hade i alla fall hört talas om Turks & Caicos Islands - visste till och med ungefär var de ligger! Även om huvudstaden var mig obekant. Men flera av kollegorna har kommenterat att de inte hade en aning om att det ens fanns ett ställe med det namnet. Då är det dags att ni lär er! :)

Turks- och Caicosöarna, eng. Turks and Caicos Islands, är en brittisk koloni i Västindien. Öarna har en area på 430 km² och 20 000 invånare (2004). Huvudstad är Cockburn Town som ligger på ön Grand Turk. De två ögrupperna ligger norr om Hispaniola och sydöst om Bahamas och består av 30 öar varav åtta är bebodda. Majoriteten av invånare är av afrikansk härkomst. De viktigaste inkomstkällorna är turism, fiske och bankverksamhet.

Den första europén som siktade öarna var spanjoren Juan Ponce de León som gjorde detta 1512, vissa historiker hävdar dock att Christoffer Columbus upptäckte öarna redan 1492.
(sv.wikipedia.org)

Men på quizfronten hjälper det knappast att jag nu lärt mig huvudstaden. Nästa gång frågas det säkert efter huvudstaden på St Pierre & Micquelon eller invånarantalet på Tristan da Cunha...
(å andra sidan - de svaren kan jag, "ö-nörd" som jag är!)
_ _ _ _ _

Ska köra upp till Mo i Rana efter jobbet - och hämta mamma som kommer med bussen från Umeå. Ska bli kul!!! Om vädrets makter står oss bi ska vi på upptäcktsfärd längs kusten imorgon eftermiddag (tänker ta ett par timmar kompledigt efter lunch). Mamma är inte tillfrågad, men jag har bestämt att hon har lust.. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0