Karensdag och sånt

Hm. Nu har jag bott i Norge i mer än två år - och först häromdagen fick jag klart för mig att om jag blir sjuk så är sjukersättningen 100% av lönen. Har ni hört!? I Sverige är den väl på 80% om jag inte tar fel? Dessutom - i Norge avskaffades karensdagen 1978, så inte ens första sjukdagen blir man utan pengar. Här är det definitivt en skillnad mellan länderna. Jag har ju haft sån tur (peppar, peppar) att jag (hittills) sällan varit sjuk (4 sjukdagar på 12 år), så jag har inte tänkt så mycket på det. Men för svenskar som ofta är krassliga blir det rätt stora lönebortfall.

Varför jag fått reda på detta just nu? Vi diskuterade svininfluensan på jobbet. Såklart.

Här i Vefsn påbörjas vaccineringen nu på torsdag - med barn och unga som är i någon av risk-grupperna. Sen är det lite osäkert hur det blir framöver, efter att 170.000 doser vaccin avsedda för Norge krossades...

Jag går ut från att jag får vaccinera mig - är inte norsk medborgare, men i och med att jag är inne i systemet och blivit tilldelad husläkare, så... Tidigare var jag rätt osäker på om jag skulle ta sprutan, men nu törs jag inte låta bli. Influensan har blivit så mycket verkligare den sista tiden - på en av grundskolorna i kommunen var det före helgen bara 5 av 27 elever i åk 5 som var friska nog att gå till skolan.

Bara att hålla tummarna att vi får vaccinet innan spridningen verkligen tar fart!!
_ _ _ _ _

Är det inte lite sent att påbörja målningsarbeten i slutet av oktober? Vi har en firma som är igång med att måla fordonsavdelningen, men hinner de bli klara innan vintern slår till...?


_ _ _ _ _

Oooiiiii! Biskvibeställningarna ramlar in... närmare 250 st bara idag. Puh! Jaja, jag vet, jag ska säga ifrån när det blir för mycket. Men bara jag betar av beställningarna allteftersom så ska det nog gå bra. Jag ska inte göra som det året när jag väntade till en bit in i december innan jag började baka - och blev tvungen att ta kompledigt strax före jul för att hinna baka klart. Orutinerat! :)


Kommentarer
Postat av: Susanne

Blir lite nyfiken;) vem är det som beställer alla biskvier?Att du bara orkar jag tycker det är lite bökigt & kletigt och jag brukar nöja mig med en sats ca: 30 st.Jag är impad!!

Ha de .

2009-11-03 @ 20:01:45
URL: http://sjovillan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det har spritt sig som en löpeld på jobbet... många som vill ha dem till jul (och i våras bakade jag till ett antal konfirmationer). Jovisst, det ÄR bökigt och kladdigt och tar tid, men jag gillar att baka (även om det kan bli lite för mycket av det goda emellanåt). Själv är jag dock inte så förtjust i just biskvier längre... har nog förätit mig! :)

2009-11-03 @ 20:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0