Middagstips



Köttfärsbiffar med svamp

300 g färska champinjoner (jag använder burkvarianten, tycker bättre om dem)
1 msk margarin
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
400 g köttfärs
1 ägg
2 dl créme fraiche med franska örter

Koka pasta.

Fräs svampen i hälften av margarinet. Krydda med pressad vitlök samt hälften av
saltet/pepparn. Låt svampen svalna.

Blanda färsen med ägg, 1/2 dl créme fraiche, svampfräset och resten av saltet/pepparn.
Forma till små runda biffar (hrm... mina blir varken små eller runda, men strunt samma).
Stek i resten av margarinet, ca 4 min på varje sida.

Blanda ner resten av créme fraichen i den avrunna pastan, servera med sallad och bröd.

Vadan detta? Jo, jag fick ögonen på créme fraichen på ICA i Hemavan igår (smaksatt créme fraiche har jag inte hittat i Norge) och plötsligt blev jag så sugen. Har ingen aning om varifrån receptet kommer - men gott är det!! :)
_ _ _ _ _

Med mandelmassa och choklad på plats har jag ägnat stora delar av dagen åt biskvibak. Hejdade mig efter ca 200 kakor när jag insåg att jag inte hade några burkar att förpacka dem i! Brukar snoka runt på mataffärerna och lägga beslag på lösgodisburkar, samt vittja hårdplast-återvinningen i matsalen på skolan där det brukar finnas burkar i lämplig storlek. Tyckte ju att jag hade massor häromveckan, men det är klart - jag har bakat en hel del på sista tiden... Fick hastigt och lustigt gå igenom frysen, tömma över alla blåbär och lingon i plastpåsar och på så sätt få ihop tillräckligt med "förpackningsmaterial". Gissa vad som står överst på min kom ihåg-lista för morgondagen? :)
_ _ _ _ _

Vi har gjort en fotobok till mormor som hon ska få när hon fyller år. Jag har scannat och scannat, klippt och klistrat, flyttat bilder fram och tillbaka... hittade ett gammalt urklipp från VK som också kommer med:


_ _ _ _ _

Avdelningen norska ord och uttryck:

hjulhus - hjulbue
dubbdäck - piggdekk
vitlöksklyfta - hvitløksbåt (apelsinklyfta - appelsinbåt osv.)
blixt - lyn
förebrå - bebreide
jycke - bikkje
skallerorm - klapperslange

... sen försökte nån lura i mig att läppstift heter trynemaling, men se den gick jag inte på.
Heller icke att periskophest är det norska ordet för giraff!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0