Skatteåterbäring

Biskvibeställningarna börjar trilla in. De ca 180 kakor jag bakade förra helgen har gått åt, och nu har jag fått beställning på 150 till. Och än är det långt kvar till jul... Undrar om jag inte har fel-beräknat mandelmasse- och blockchokladinköpen (bunkrade ju när jag var hemma på höstlovet och tänkte att det - med marginal - skulle räcka fram till jul). Ni skulle sett kassörskan på ICA Maxi i Umeå när jag lastade upp kilo efter kilo av det ena och kaka efter kaka av det andra på rullbandet... och så lutar det åt att jag köpte för lite i alla fall!! För er som undrar: Odenses mandelmassa i blå enkilosförpackningar finns inte i Norge, inte heller ICAs Mörk Block som är den blockchoklad som funkar bäst till biskvierna. Jaja, blir det kris får jag väl antingen säga nej till folk (men... det där med att säga nej är inte min starka sida...) eller så får jag göra som i fjol och pipa iväg till ICA Fjällboden i Hemavan och proviantera. En liten tur på 34 mil t/r...
_ _ _ _ _

Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen! :) Hur mycket? Närmare 20.000:-. Inte dumt!! Dels drar jobbet lite för mycket skatt på lönen (men hellre det än tvärtom), dels är jag berättigad till ett extra avdrag i kraft av att jag är utlänning. Fast det får jag bara i två år - sen anses jag väl som acklimatiserad norrman antar jag...

Vad jag ska göra med pengarna? Kommer ni ihåg de där nummerplåtarna på bilen... Just det. Varenda krona går till avbetalning på lånet. Har som mål att betala allt inann nyår och det ser ut som att det ska gå.
_ _ _ _ _

Snart dags för quiz. Vi hade tänkt gå in till centrum, Unni och jag, men det regnar. Hmpf. Det skulle ju fortsätta vara fint väder enligt experterna så var kom regnet ifrån??

Wish us luck!!

Kl. 23.00
Liten uppdatering: vi hamnade en bit ner i första omgången, men i runda nr 2 var vi bara två poäng efter de som efter ordinarie frågor delade segern (och detta räckte bara till en sjätteplats för vår del, det var tätt i toppen!!). De tre topplagen fick en utslagsfråga: Hur många kvadrat-kilometer är Italien? Morr, hade vi tagit oss så långt hade vi vunnit överlägset!!!

Nästa gång... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0