Inte riktigt nöjd

Det är inte alltid lätt att tillfredsställa eleverna, det vet alla som någon gång jobbat i ett skolbibliotek. Imorse fick jag frågan om jag har en bok om däck. Jag tog med mig killen bort till hylla 629.2 (motorkjøretøyer), visade på de böcker vi har som handlar om bilar och bilreparationer och plockade så fram Basisboka, som är en grundläggande bok om bilens delar. Bland annat har den ett kapitel som handlar om just däck: däckdimensioner, lufttryck, dubbdäck, däckmontering... och så vidare. "Nä", sa killen, "jag vill ha en bok som bara handlar om däck".

Jahapp. Så han gick från bibblan tomhänt. Och sa antagligen till sin lärare att det inte fanns nånting att låna.

Hm.
_ _ _ _ _

Russetiden närmar sig. Det är den där tiden på året då avgångsstudenterna firar att de snart är färdiga med sin gymnasieutbildning. Dessvärre firar de innan alla tentorna - urbota korkat, om jag får säga min mening. En del festar bokstavligen bort sina chanser att klara slutbetyget... Nåväl. Apoteket verkar dock göra vad de kan för att inte festandet skall få långtgående konsekvenser på ett annat område - den här affischen hänger på skolans entrédörr:


Med att "ta lappen" menar man vanligtvis körkortet - och då kan ni ju ana er till
vilket slags körkort det är frågan om här...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0