Lite norsk?

Tjohej! Klockan 13.20 igår var maratonutlåningen över - nu har alla klasser fått sina läroböcker!! Utom enstaka elever som inte var på skolan den dagen deras klass var på bibblan, såklart, men de dyker upp efterhand och får sina böcker. På det stora och det hela har det gått riktigt bra, men jag känner det i handlederna. Och ibland har det gått lite väl fort, så det är en del saker som måste rättas till. Jaja, that's life... :)

Och ja, statistiken ser rätt bra ut. Inte riktigt en fördubbling av årets utlåningssiffror - men nästan!

Jag fick höra en del härliga kommentarer under gårdagen. Först ut var en (relativt ny) kollega som sa "Vet du om att du låter lite norsk ibland?" Ehh. Jo, det hoppas jag!! Fast kanske mina försök att prata norska inte blir så uppenbara förrän man hör mig prata svenska...

Så kom en liten tjej - dotter till en av lärarna - stegande fram till lånedisken och sa "Pappan min sier at du snakker svensk men at du forstår ganske mye norsk". Hm. Kan väl stämma. Vill gärna inbilla mig att jag förstår en hel del norska, ja... :)

Men bäst av allt: eleven som sa till Unni att "Det är roligt att se människor som verkligen älskar sitt jobb" - efter att han hämtat sina böcker hos mig. Sånt värmer!!! Och ja, jag vill ju gärna tro att gott humör smittar - trivs man med sin situation så märks det i ens sätt mot dem man har omkring sig. Precis på samma sätt som nån på dåligt humör kan förpesta sin omgivning...
_ _ _ _ _ 

I den norska gymnasieskolan (och kanske även i den svenska?) är det - framför allt på yrkesutbildningar - ett stort problem att så många elever hoppar av. Det är faktiskt bara 55% på yrkessidan som genomför hela utbildningen. På min skola har vi sen tre år tillbaka ett projekt som fokuserar på detta och jobbar med att på olika sätt hjälpa eleverna att klara sin utbildning. Och det har gett resultat - det senaste läsåret var det bara 3% av eleverna som inte fullförde!!! Tämligen imponerande, också på landsbasis.

Läs mer om Prosjekt Brua!
_ _ _ _ _

Unni och jag gjorde ett nytt försök på hallonfronten igår kväll. Och denna gång hade vi turen med oss:



Inte dumt att hitta i frysen i vinter!

Och fin utsikt var det dessutom - Øyfjellet till vänster:



Plötsligt ser Kulstadlia - som ligger lite till höger i bild - ganska platt ut...
_ _ _ _ _

Imorgon blir det tjejtripp till Mo. Eller Brønnøysund. Eller Ängesdal/Tärnaby. Och besök på Momartnan eller Torghattmessen eller Bus-Idas loppis. Vi har inte riktigt bestämt oss än.

Och så ska vi kanske leta blåbär... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0