Recept

Jodå, jag gick till jobbet. Och jodå, det gick bra. Inga brutna ben!! Däremot - och det hade jag nästan befarat - var det rätt djupa vattenpölar här och där. På ett ställe låg hela gångvägen under vatten - så jag försökte gå ute i snökanten. PLUMS. Den höll INTE. Så plötsligt stod jag med vatten halvvägs upp till knäna. Gissa om det kippade i skorna resten av vägen... tur att jag hade med mig ombyte!

Erkännes: jag tog bussen hem...
_ _ _ _ _

Några av företagen på Helgeland har gått samman och bildat nätverket KlimaHelgeland, där en av målsättningarna är ett klimatneutralt Helgeland. Som en del i arbetet delar man ut stipendier till elever på gymnasiet som jobbar med olika miljöprojekt (länken ovan går till fjolårets stipendiater). I år gick stipendiet i sin helhet till vårt Azorerna-projekt!! Det är 20 elever från vår skola + studiested Marka som ska delta. I månadsskiftet april-maj åker de två veckor till Azorerna och nästa vår kommer ett gäng från Azorerna hit. Temat för projektet är språk och klimat. Klimatfokuset innebär bl.a. att eleverna skall räkna ut hur stora CO²-utsläpp flygresan kommer att generera, och hur många träd de behöver plantera för att neutralisera dessa utsläpp. Nyttig lärdom!! :)

Så här glada blev eleverna när de fick ta emot stipendiet:

 

(Vad jag gjorde där? Tog bilder för att lägga ut på skolans hemsida. Och det är inte utan att jag är lite stolt över texten - skickade den för korrekturläsning till den avdelningsledare som ansvarar för projektet - han är tillika norsklärare - och han svarade att den var "perfekt"! Jojo, det tar sig!!)
_ _ _ _ _

OK, Marie (och alla andra) - här är recepten från helgens matlagningsorgie:

Hawaiiwok (6 pers)

1 kg färskt kalkonbröst (fast jag använder kycklingfilé... och inte ett helt kilo)
2 msk kinesisk soya
salt och peppar
cayennepeppar
olja till stekning
1/2 squash
1 röd paprika
200 g färska champinjoner (jag föredrar burkvarianten)
1 pkt minimajs
1/2 purjolök
1 stor riven morot
1 liten burk ananas i bit
2 dl jordnötter

Strimla det färska kalkonbröstet. Lägg det i en skål och krydda. Häll över soya. Rör om och låt allt dra ett par timmar i kylskåp. Ta ut köttet ur kylskåpet ca 1/2 timme innan tillagning.
Strimla paprikorna, skiva champinjoner, purjolök och minimajs i 1 cm bitar. Riv moroten. Häll av spadet från ananasbitarna.
Hetta upp woken eller stekpannan och häll i 2 msk olja. Fräs köttet i 2-3 min under omrörning tills det är genomstekt. Ta i mer olja vid behov.
Ta upp köttet ur woken, häll i mer olja och fräs paprika, majs, purjolök, champinjoner och morot tills grönsakerna är lagom mjuka.
Lägg i anansen, jordnötterna och köttet och låt allt bli riktigt varmt.

Kotletter i ugn

6 kotletter (eller flera små) NB! Jag använde kycklingfilé!
lite salt och peppar på dessa

Sås:
1 1/2 dl mellangrädde
1 burk creme fraiche
1/2 dl soya
1 tsk sambal oelek

Såsen blandas och breds över kotletterna som vänds efter halva tiden i ugnen (2x45 min). Kycklingfiléer (om de inte är för stora) är klara efter ca 2x30 min. Ugnsvärme: 150 grader. Servera med ris.

Kasslergryta (4 pers)

400 g kassler
2-3 tsk tomatpuré
2-3 tsk curry
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
1 purjolök
2 dl grädde
1 burk creme fraiche
kryddor

Tärna kasslern och bryn den med vitlök och curry i smör. Strimla paprikan och purjon. Blanda med kasslern och tillsätt grädden och kryddorna. Tillsätt till sist creme fraichen. Servera med grönsallad och ris.

Pastagratäng (oops, har inget recept, så det här blir lite på en höft)

1 pkt pasta (skruvar eller hjul eller penne eller...)
ca 500 g kassler
1 purjolök
champinjoner
salt och peppar

Béchamelsås:
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 msk margarin
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

(NB! Jag gjorde två satser sås!!)

senap
riven ost

Koka pastan, låt den rinna av. Bryn kasslern. Bryn champinjoerna och purjon. Smörj en ugnsfast form. Varva pasta med kassler, champinjoner och purjo.

Såsen: vispa ut mjölet med lite av mjölken direkt i kastrullen. Tillsätt resten av mjölken. Koka upp under omrörning och låt såsen koka 3-5 min. Tillsätt fettet, smaka av med salt och peppar. Rör ner lite senap och riven ost.

Häll såsen över pastablandningen. Strö över riven ost. Gratinera i 200 grader ca 15 min eller tills gratängen fått fin färg.
_ _ _ _ _

Vad jag åt ikväll? Korv stroganoff...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för alla goda recept! Nedre botten? Aha, nähäää, det var inte det NB betydde... ;) Tänkte att visst bor du på nedre botten och kanske lite under det, men vad skulle det ha i dina recept att göra... Hehe, nu är jag nog trött!

2010-01-12 @ 22:01:46
Postat av: Jenny

OBS!!



Hehe... jag blir visst mer norsk för varje dag... Menade "OBS!" såklart... :) :)



God natt!!

2010-01-12 @ 22:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0