Friluftsdag


Kjemsåsen

Kan man få en överdos av frisk luft? Nej, såklart inte! :)
Men mycket luft, det blev det idag - vi har varit i Kjemsåsen/på Skjåmoen och ägnat oss åt slalom, längdskidor, snowboard och mycket annat. Eller ja, eleverna alltså. Och delar av personalen. Inte jag. Jag såg på. På frågan om varför jag inte hade skidor med mig svarade jag konsekvent att jag inte åker skidor inför publik, eftersom jag har en tendens att åka omkull lite för ofta. Och det är inte så kul med 500 åskådare. "Ja men VI hade ju tyckt det var skitskoj!" sa en elev förväntansfullt. Jojo. Kanske ska fundera på saken till nästa år - om en snubblande bibliotekarie kan glädja en hel skola är det kanske värt att göra bort sig? What say you?


Trångt, trångt, trångt på parkeringsplatsen... läs det finstilta! :)

Men nu stod jag inte helt apatisk hela dagen, för Kristine på Miljøtjenesten hade bett mig hjälpa till vid grillen. Vi väntade kravalliknande tillstånd (det brukar vara så när vi arrangerar uteaktiviteter med korv och bröd till lunch - alla vräker sig fram för att få mat först, som om ingen fått nåt i sig på veckor) - men idag gick det faktiskt rätt lugnt och städat till. Morten, Tor Audun, Jan, Kristine och Grete hade full kontroll. Jag var "backup", fyllde på med korv och bröd och kollade att det fanns senap och ketchup till alla som ville ha.

En av eleverna stannade upp när han såg mig och utbrast "Nämen - Jenny! Så konstigt det känns att möta dig utanför biblioteket!" Hrm.


Miljøtjenesten i full aktion

När alla var mätta och belåtna travade jag iväg nerför backen den dryga milen till stan. Hade nämligen bestämt mig för att gå tillbaka till skolan istället för att ta bussen (precis som i fjol). Men jag startade lite för sent för att ha en chans att hinna fram först, så när jag kom till skolan var det bara ett par bilar och en handfull elever kvar. Det var nog uppemot tio kollegor som stannade längs vägen och erbjöd mig lift, och som skakade lite uppgivet på huvudet när jag tackade nej. En av dem föreslog att jag kunde åka med en bit, och så kunde han släppa av mig lite längre ner, så hade ingen fått veta att jag fuskat. Hm... frestande. Men jag stod emot.



Vi hade förresten himla tur med vädret - knappt hade vi hunnit avsluta friluftsdagen så började det blåsa. Och snöa. Rätt ordentligt.
_ _ _ _ _

Nu är jag HELT ensam på jobbet - har skrivit klart arbetsuppgifterna till pedagogikkursen. Inlämning efter påsk men i vår grupp bestämde vi oss för att få det gjort före påsklovet för att kunna ta ledigt med gott samvete.

Ja, för imorgon eftermiddag åker jag ju!! Hem till Sverige i en dryg vecka - ska bli jättehärligt. Jag älskar mitt jobb - men ser fram emot några lata dagar med familjen. Det blir förhoppningsvis inte lika stressigt som i julas, men en sväng till Övik ska jag hinna med, en dag eller två på Holmön (kanske kan åka skidor ut?), eventuellt en tur till IKEA i Sundsvall (syrran har bett mig vara chaufför), middag med (minst) en kompis... men annars inga specifika planer. Blir nog bloggtorka förresten, jag tar med datorn men om det finns nån nättillgång är en helt annan femma...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0