I naturens skafferi

Vacker båttur ut genom Vefsnfjorden till Hundåla:


Första stoppet: Vikdalen


Skaland (tror jag...)




Ser ni vägen som klamrar sig fast på klippväggen? I mitten ser ni en tunnelmynning,
lite längre till höger en långtradare - som ser ganska liten ut... Betänk dessutom att detta
är en RIKSväg!!!! Fast nu håller man på och spränger tunnel, den blir 11 km lång och
skall öppna år 2014.


Och här har ni förklaringen till rubriken - för OJ, så mycket bär vi hittade!!!
Vi startade med röda vinbär (och krusbär, men dem glömde jag ta kort på):



... och fortsatte med hallon. Oändliga mängder hallon!!!! Stora, fina, söta - tror jag måste gått upp ett kilo bara av alla hallon jag satte i mig under helgen... :)



Och så var vi ute på fisketur!



Där fick vi - i tur och ordning - en makrill, en uer (på svenska: större kungsfisk) och en torsk:



Makrillen fick jag med mig hem - mer om denna nedan... :)

Atlanten skymtar mellan fjällen - och till höger De Syv Søstre:







Vi hann med att leta kantareller också. Och hittade dem!!! :)


_ _ _ _ _

Åter till makrillen. Hur i helskotta tillreder man en sån??? Jaja, bara att testa. Tur för fisken att den redan var död när jag satte kniven i den... nejdå! Lyckades faktiskt filéa den utan missöden, även om det nog blev lite väl mycket kött kvar på ryggbenet. Panerade i en blandning av ströbröd, salt och citronpeppar och slängde alltihop i stekpannan. Och vet ni, det smakade riktigt bra!! Inte så olikt sik, faktiskt.

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Lät trevligt det där och såg kul ut! Duktig som filéade fisken!

2010-09-14 @ 12:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0