Day 06: A book that makes you sad

Hm.

Jag är helt enig med Tina i att Før jeg dør av Jenny Downham är en stark kandidat. För er som inte läst boken: den handlar om 16-åriga Tessa, som får veta att hon är döende i cancer. Hon som skulle haft hela livet framför sig!! Istället skriver hon en lista över de sakerna hon bara måste hinna med - innan hon dör... 



Fast jag har en annan kandidat också: Sharing Sam av Katherine Applegate. Alison faller handlöst för den nye killen på skolan, Sam. Men så blir Alisons bästa vän, Isabella, också förälskad. I samma kille. Dessutom är Isabella svårt sjuk. Alison slits mellan sina känslor för Sam, och sin lojalitet mot Isabella. How can you take the guy your best friend loves . . . when your best friend’s going to die?



Och ännu en - ni som har läst den vet precis vad jag menar, ni som inte har gjort det
kommer göra det: J.K. Rowlings Harry Potter och halvblodsprinsen. I say no more.


_ _ _ _ _ _

Vet ni vad? Jag har deklarerat! I god tid!!! Här i Norge är det deadline 30/4, men eftersom jag åker till Sverige till helgen, kommer tillbaka på annandagen och sen piper iväg till Bodø för sista studiesamlingen nästan omedelbums, så insåg jag att det var av nöden att fixa det hela nu. Borde vara en enkel sak, bara att skriva under. Nu som jag inte ens får göra avdrag som utländsk arbetskraft längre (det får man bara göra de första åren). Men. Sen har jag ett par bankkonton i Sverige. Bland annat lönekontot (ja, fast där är det ju inte många kronor nuförtiden!) och ett pensionskonto. Och sånt måste man uppge i den norska deklarationen - behållningen på respektive konto både 1/1 2010 och 1/1 2011. Fast omräknat i den norska kronkursen - som den stod vid årsskiftet. Och med vad man fått i ränta. I norska kronor. Och vad man eventuellt betalat i skatt på räntan. I norska kronor.

Så jag har suttit med miniräknaren och svurit. Men nu är det klart! :)

Om det har nån praktisk betydelse? Nä, det tror jag inte. Så har det i alla fall inte verkat hittills. Fast om jag struntar i alltihop ska ni se att det blir nåt tjafs!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0