Day 24: A book that you wish more people would’ve read

Ja, jag blandar hejvilt bland de 30 dagarna... :) 



Och en bok som ni absolut borde ta chansen att läsa är Ron McLartys Jag minns att jag sprang.
Så här skrev jag om boken på Parkbibliotekets hemsida när jag läst den:

Smithy Ide är 43 år gammal, halvfet, misslyckad och dricker för mycket. Han saknar vänner, har ett ytterligt monotont jobb på en leksaksfabrik och tillbringar kvällarna framför TV:n med en öl i den ena handen och en cigarrett i den andra. Men hans liv tar en plötslig vändning när föräldrarna båda omkommer i en bilolycka och han dessutom får veta att hans sedan länge försvunna syster Bethanys kvarlevor finns på ett bårhus i Los Angeles. Han grenslar då sin gamla cykel, ger sig av från Rhode Island på en färd tvärs över hela USA för att hämta hem sin syster. På sin väg möter han både goda och onda människor, får ta del av deras levnadsöden, kommer till insikt om vem han själv är och vad han vill med sitt liv, och är vid framkomsten inte densamme som han var när han gav sig av. "Jag minns att jag sprang" är en alldeles underbar bok om en människas sökande efter sig själv. Den är en på en gång humoristisk och sorgsen berättelse som inte lämnar läsaren oberörd. Ändå var det nära att boken aldrig blivit utgiven! Ron McLarty hade skrivit flera böcker men fått dem refuserade, innan han till slut fick läsa in berättelsen om Smithy Ide som ljudbok. När denna fann vägen till en helt tagen Stephen King så lossnade det. "Den bästa bok du inte kommer att läsa i år" var Kings omdöme - boken gavs då ut, och har nu sålts till 15 länder...

Och vet ni vad - jag satt med en uppslagen atlas bredvid mig medan jag läste boken, för att kunna följa med på Smithys snirkliga väg genom USA. Synd bara att jag inte minns alla ställen han passerade - kunde haft nytta av det på quizen! Tror förresten jag måste läsa om boken snart, jag har den i min bokhylla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0