Nya ord

Här finns det en del intressant: Språkrådets nyordslista 2010

Bloppa, det hade jag inte hört tidigare. Inte morotsaktivism heller...

Men inaskad, det tycker jag är lite lamt. Norskans askefast låter bättre! :)
_ _ _ _ _

Jojo, det finns skyltar av alla slag:




_ _ _ _ _

Vet ni vad som hände igår? Min fleecejacka var så full av statisk elektricitet att när jag tog av mig den så sprakade och knastrade det i proppskåpet vid sidan av - och så satte brandvarnaren igång!! Slå det den som kan...

Nåt annat som hände igår: jag var i tidningen. Igen! Och med en nästan ännu större bild än när jag tilldelades arbetsmiljöpriset i höstas. Vad det handlade om denna gång? Inkassokrav till elever som inte lämnar tillbaka läroböckerna de lånat... Helgeland Arbeiderblad tog kontakt efter att NRK Nordland uppmärksammat saken: Elever får inkassokrav på gratis lærebøker. Hos oss är det dock inte något stort problem. Jag skickade runt 90 räkningar i somras till de som inte lämnat sina böcker - och hux flux kom då en hel massa böcker tillbaka. Och bland de som tappat bort sina böcker har de flesta betalat. Kvar är ett tiotal ärenden som gått vidare till inkasso. Jobbigt för dessa elever, naturligtvis, men när uppemot 500 elever lånar uppemot 5000 böcker är det utopiskt att tro att ALLA ska lämna tillbaka ALLT.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0