Quiz-säsongen är igång

Tjohej!

Igår var det äntligen dags för quiz igen!!

Vi ställde upp med kvällens minsta lag - det var bara Unni och jag. Eller bara och bara - vi är inte att förakta!! Det är synd att det alltid skiter sig när vi kommer till musikfrågorna, för annars håller vi i stort sett jämna steg med de andra. Vi landade på två femteplatser, helt OK. Och nästa vecka tar vi dem! :)

Frågorna? Ja, till exempel:

Vad heter Tunisiens president som avgått och flytt landet?
Jag är mäkta stolt att jag kom ihåg hans namn: Ben Ali!!

Mot hur många stater gränsar Ukraina? Och vilka?
Vi svarade 6, det skulle vara 7. Och vi hade fem rätt (Ryssland, Vitryssland, Polen, Ungern, Rumänien) - missade två (Slovakien och Moldavien).

Frederick Law Olmsted och Calvert Vaux vann en tävling år 1858 som gällde utförandet av nånting stort på Manhattan som bland annat innehåller en karusell, ett zoo, The Swedish Cottage Marionette Theater och som besöks av 25 miljoner människor varje år. Vad?
Ha! Vi klarade det! Central Park! :)

Vem spelar huvudrollen i
The book of Eli?

Ingen aning... Unni sa "skriv Denzel Washington så har vi i alla fall svarat". Och det var RÄTT!! :)

Thomas Keneally skrev boken, Steven Spielberg regisserade filmen. Vad heter den?
Schindler's list. Ingen tvekan där.

Vad är ghee? (och så en massa alternativ som jag inte minns)
En sorts fett - det kunde Unni. Jag hade inte en susning.

Vilket land gränsar til Azerbajdzjan och Georgien och har en huvudstad som heter
Makhatsjkala?

Hm... vi valde mellan Tadzjikistan och Kirgisistan. Vilket inte hjälpte då rätt svar var Dagestan...


Vem sa
"Men allikevel beveger den seg" i ett förhör med katolska kyrkan
på 1600-talet?

Galileo Galilei. Såklart! :)

Vad heter arenan i fäktning?
Ehh... tvärnit. Rätt svar: pist.

Var öppnar James Bond International Airport i januari 2011?

Vi gissade Thailand (där finns ju bl.a. James Bond Island) - men nä. Vi skulle svarat Jamaica...
_ _ _ _ _

Det blev väderomslag igår. Rejält väderomslag! Strilregn och glashala vägar. Men det hindrade mig inte från att traska till jobbet imorse - iförd regnställ, gummistövlar och broddar. Den djupaste pölen gick nästan upp till kanten på stövlarna. Men bara nästan.

Fast jag tror jag tar bussen hem...
_ _ _ _ _

Wow! Har ni sett! Vet ni vad det är? EN TÅRTA!!!!



En sån vill jag ha nästa gång jag fyller år... :) :) :)

Fler fantastiska tårtor här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0