Statistik

Jag är fullständigt klar över att statistik kan tolkas på olika sätt. Men att utlånet ökar på mitt lilla bibliotek, det kan man inte se bort ifrån. I år har vi dessutom något färre elever än i fjol, så det måste ju betyda att de som finns här lånar mer.

"Boomen" de sista åren har förstås flera förklaringar. Till exempel - och framför allt - började vi med utlån av läromedel hösten 2007, då i åk 2 (från hösten 2008 även i åk 3, och från hösten 2009 i åk 1 - så nu lånar ALLA elever ALLA sina läroböcker hos mig, något som utgör ca 5000 lån/år). Dessutom har jag tagit över allt av undervisnings- och dokumentärfilm, som lärarna kommer hit och lånar (förr fanns det oöversiktliga småförråd runt om på skolan). Och så har jag köpt in en hel del spelfilm vilket eleverna lånar i parti och minut men som också används rätt mycket i undervisningen (det totala filmutlånet uppgick i fjol till ca 3500).

I tillägg har jag kasserat en hel massa gamla böcker, för vem vill låna när bibblan mest liknar ett överfullt antikvariat?? (även om jag erkänner att det fortfarande är för fullt, gallring är en prioriterad arbetsuppgift framöver) Med nya, fräscha böcker i hyllorna blir det ju också roligare att låna!

Och ja, Twilight har gjort sitt till - det blir spännande att se om Hungerspelen får samma effekt
när filmversionen kommer... :)



(OBS! Ca 1000 av 2008-lånen hör hemma på 2007 - manuella lån som registrerades i efterhand)

Ser man bort från det som går att mäta statistiskt, så är även trivseln en avgörande faktor. När jag kom hit var det äckelgröna väggar i biblioteket, och en enda liten (obekväm) soffa med plastat överdrag som gjorde att det kändes som man kissat på sig när man suttit en stund. Gaah!!!! Nu är alla väggar målade i caffe latte, det finns tre soffor (med betydligt bekvämare stoppning och klädsel) samt gröna växter lite varstans - till skillnad från den enda kaktus som fanns här förut... Den finns visserligen kvar, men har fått sällskap:



Och att det är trivsamt i bibblan gör att eleverna kommer hit. Och kommer de hit, då ser de utbudet av böcker, film och tidskrifter. Och då lånar de. Så enkelt är det. Ett bibliotek som inte upplevs välkomnande av dem som skall använda det, blir heller inte använt. Så underskatta inte mysfaktorn!! :)

Kommentarer
Postat av: TinaO

Håller (som du redan vet) helt med dig!! All användning av biblioteket är bra användning, eftersom det i stort sett alltid leder till att eleverna så småningom får syn på en bok eller två, eller bara kommer på att man kan gå dit för grupparbeten, osv. Och visst såg du fotot jag la upp på Parkbiblans FB-sida häromdagen? Det tycker jag är att använda biblioteket! ;)

2011-01-12 @ 19:54:40
URL: http://tinaottosson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Japp! Vi tänker lika - och vi tänker rätt!! :) :)



(... och tidningshörnan på Park är en höjdare oavsett om man vill läsa eller bara slappa!!)

2011-01-12 @ 20:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0