Facebook

Pffft! Idag har jag ägnat nästan hela arbetsdagen åt att skicka påminnelser via Facebook till de elever som ännu inte lämnat tillbaka alla läroböcker de lånat. Totalt sett är det färre böcker i år än ifjol som saknas, men fördelat på fler elever. Det är bara 4 (!!) elever av 450 som inte lämnat tillbaka nånting alls - de flesta saknar en bok eller två.
Jag inbillar mig att FB är effektivare än att skicka brev hem till eleverna. Fick en första bekräftelse redan nån timme efter att jag satt igång - då kom den första eleven med en bok. Sen dök det upp flera till under dagen. Många har också svarat på mina påminnelser och lovar komma under veckan. De flesta är glada och trevliga - men jag har fått en och annan sur kommentar också. Jaja. That's life. Jag tar det inte personligt.
_ _ _ _ _

Våra byggelever har snickrat fyra nya bänkar som placerats runt om skolan. Fina!!!!


_ _ _ _ _

Det blev inte riktigt den soliga dag jag hoppats på igår. Först framåt kvällen klarnade det upp.
Gick en liten kvällspromenad runt Rynesåsen...



... och började fundera på om jag inte borde åka ut till kusten och fotografera midnattssolen. Jo, det är visst midnattssol här också, trots att polcirkeln ligger bortåt 15 mil längre norrut. Det har nåt med ljusets brytning att göra, att man kan se solen en halv grad söder om polcirkeln. Eller nåt ditåt. Hursom. Jag funderade fram och tillbaka och inte förrän framåt kl 23 insåg jag att jag var för trött för en nattlig expedition. Jodå, jag hade säkert tagit mig ut till kusten utan problem (tänkte mig till Søvik eller kanske Petter Dass-muséet). Men att sen sitta ett par timmar och följa solens vandring på himlen och sen köra hem igen. Och så sova en timme eller två och sen vara klar för jobbet. Näh. Om jag bara hade tänkt på det tidigare och tagit sovmorgon!

Fast jag ångrade mig lite imorse.



Nu är det grått och mulet och ska visst bli regn dagarna som kommer.
Så jag försatte min chans.

Nästa år?!!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0