VILKEN DAG!!!

Vi har haft friluftsdag idag, på Kippermoen ett stenkast från skolan. Här har det grillats korv samt utövats en rad aktiviteter: pulkåkning, backhoppning, skidåkning, snöskulptering - och inte minst snöbollskrig (vilket framför allt killarna kastade sig in i med liv och lust). Ivriga elever tävlade klassvis och hejaropen skallade över nejden. Och så hade vi VÄRLDENS HÄRLIGASTE VÄDER. Blå himmel och strålande sol - känner redan att det hettar i kinderna så jag har en misstanke om att jag kommer likna en tomat innan dagen är slut...

Regnet? Det kommer tydligen inte förrän på lördag. Och då sätter det väl P för min och Unnis heldag i Sandnessjøen - det blir FEMTE gången vi planerar att åka och måste ställa in p.g.a. dåligt väder (och med det menar jag rasrisk och trafiksvårigheter längs Leirfjordvägen, som ju inte hör till världens trafiksäkraste i utgångsläget). Grr.

Dagen i bilder:




Fantasifull snöskulptur - med kniv i huvudet och blod som droppar...






Backhoppning! Banrekordet är 8 meter. Ikke verst! :)
_ _ _ _ _

Nu förstår jag varför folk är oroliga för snöras - här är Øyfjellet som det ser ut idag:



... och om man zoomar in vad som kan bli ett problem:



Ser ni det? Inte? Då kan jag tala om att det där "överhänget" längst upp på toppen
- det är 14 METER HÖGT!!!

Jämför med den här bilden från i våras - ser ni Vefsnhanen?



Inte? Förstår det. Om man även här zoomar in toppen av fjället ser man
den lilla tuppen som ett "v" ungefär mitt i bilden (inringad):



Om ni vill se den på riktigt när håll, kolla på mosjoen.com.

Vad jag vill komma fram till är att den "lilla" tuppen är 6 METER HÖG, och då kan ni också tänka er vilken gigantisk snövall det är som ligger däruppe. Och vad som kan hända om den lossnar och drar med sig ännu mer snö på sin väg ner. Fjället är 818 meter högt, så det som kommer ner hinner få ganska hög fart...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj. Nu förbereder man för möjlig evakuering...

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5550036.ece

Kusligt!

2011-03-31 @ 20:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0