Frostvackert

Strålande sol idag! Och frost. Himla vackert - med lite fantasi kan man nästan tro att det är snö:













Men imorgon ska det bli +7 och regn så då spricker nog illusionen...
_ _ _ _ _

Full rulle i köket idag. 400 pepparkakor och 180 biskvier, och mer blir det imorgon.
Det är ju bara sex veckor till jul...!
_ _ _ _ _

Jag är ingen som direkt slänger mig över nya tekniska landvinningar. Jag är inte teknikfientlig, men en smula... tja... ointresserad. Det här är tjejen som inte ens skulle ha egen bil! Däremot hade jag - av någon outgrundlig anledning - tänkt skaffa buss- och taxikort. Det blev tvärtom - köpte ju Loppan (en liten grå Renault 5) våren 1998 och på den vägen är det (även om jag bytte till Skoda ganska snabbt). Däremot har jag bara B-körkort, och inte längre planer på nåt annat.

Samma sak var det med mobiltelefon. Vad skulle jag ha det till? Sen ärvde jag en telefon
- och jodå, då upptäckte jag att den var bra att ha.

För att inte tala om det här med dator. Vad skulle nu en sån vara bra för?? Ganska mycket,
visade det sig...

Ja. Ni fattar.

På biblioteksfronten handlar ganska mycket nuförtiden om elektroniska och tekniska ressurser. Och inte oväntat - jag klarar inte att uppbåda lika stor entusiasm för alla duppeditter... Men nu har vi i alla fall bestämt att vi ska köpa in ett par olika modeller av läsplattor till biblioteken på Mosjøen vgs för att sätta oss in i hur de funkar. 

E-böcker är ett annat aktuellt tema - man har hunnit betydligt längre i Sverige men diskussionen är igång även här till lands om hur biblioteken ska förhålla sig. På biblioteksmötet på Mo i september hade vi en sejour om just e-böcker, men efter en stund tappade jag tråden... hm.

En grej som jag dock har fallit för är - digispilleren!! Detta är en norskutvecklad produkt som man i alla fall på biblioteken har stor tro på - men ärligt talat, jag har ingen aning om det kommer bli flipp eller flopp. Det är en liten spelare som man fäster digikort på - de ser ut som typ Visakort och är magnetiska. Korten är laddade med en eller flera böcker. En ny variant av ljudbok, alltså. Jag har precis köpt mig en spelare, och lånade hem ett par digikort från bibblan igår (för jo, jag har köpt en handfull kort och ett par spelare till jobbet, ska bli spännande att se om det är nån som är nyfiken på att låna). Vad jag tycker? Jo, jag gillar konceptet!! Bara att klicka kortet på plats och lyssna. Himla enkelt!! Mitt enda problem just nu är att magneten i min spelare tycks vara nåt i hästväg - är klar med första boken och tänkte börja på nästa, men får inte loss kortet... det står "tryck här" men händer ingenting... grr. Nåja, ska pilla lite till så ordnar det sig nog.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0