Gammalt

Håhåjaja. Ibland undrar jag när (om???) jag nånsin ska komma ikapp med allt jag tänkt här i mitt lilla bibliotek. En av alla de saker som är sorgligt eftersatt är gallringen av gammal och inaktuell litteratur. När det kommer nya utgåvor av böckerna är det enkelt - in med den nya, ut med den gamla. Men detta med att systematiskt gå igenom hyllorna och hela tiden ha ett uppdaterat och aktuellt bestånd... ehh. Det hinner jag inte i den utsträckning jag skulle önska.

Idag har jag dock gjort ett litet ryck på historie- och geografihyllorna. Jag beställde nya reseguider till en hel hoper land förra veckan, och det går helt enkelt inte att pressa in dem på hyllorna utan att ta bort nåt annat. Så serien Industrilande - danska ungdomsfaktaböcker från mitten av 90-talet om bland annat Tyskland, Ryssland och Frankrike - har fått stryka på foten. Det har ju hänt en del på 15 år, så hur vederhäftiga de är kan man fråga sig...

För att inte tala om Look inside Great Britain från 1995. Föredömligt enkel text för de elever som är reella nybörjare i engelska - men hjelpes meg, innehållet ser inte direkt nytt och fräscht ut...

Eller vad sägs om de här bilderna:





Frisyrerna, glasögonen - och TV-apparaten - känns... ja... väldigt UTE.

Så bort med den boken! Den informerar dessutom om att datorer och robotar är på väg att
ta över allt mer inom industrin. På väg? It has already happened...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0